miercuri, 8 februarie 2012

Ziua a doua - sesiune de planificare


7 februarie 2012 – Sesiunea de planificare IREX, Poiana Brasov

Dimineata am participat la grupul de discutii pe training, impreuna cu Silvia Nestorescu, Anca Rapeanu, Camelia Crisan, Ovidiu Petre Ana, Natalia Martian, Meghan O’Connor si altii. Departamentul de training vizeaza instruirea metodistilor. Si-a propus sa identifice nevoile de formare ale metodistilor aplicand metodologia 360 de grade, adica discutand cu metodistii si directorii de biblioteci judetene, precum si apeland la traineri care vor colecta date despre activitatea zilnica a metodistilor prin distribuirea unui model de jurnal conceput la IREX si completat de metodisti. Pe baza datelor culese din teritoriu se va intocmi o lista de competente si se va organiza o licitatie pentru un serviciu de consultanta pe training, urmand a se incredinta unei companii din afara IREX designul si livrarea acestui curs pentru metodisti. Cat priveste relatia dintre traineri si metodisti, Grupul de lucru pe training a elaborate o strategie de dezvoltare a relatiilor cu metodistii. Acestia vor fi invitati sa participe la cursuri, la inceput, cand va face o introducere bibliotecarilor locali cursanti, si la sfarsit, cand va decerna diplomele. Trainerii gandesc rolul metodistului ca parte din departamentul de training al bibliotecilor. Metodistul si trainerii au atributii vecine si complementare, de aceea trebuie sa fie colegi in acelasi serviciu si sa colaboreze. Departamentul de training IREX va ajuta pe metodisti si bibliotecile publice sa schimbe regulamentul de organizare si sa include formarea continua, acreditarea cursurilor de formare CNFPA, vizandu-se acreditarea centrelor de formare judetene care sa devina recipienti ai fondurilor europene pe fonduri structurale, POSDRU. Departamentul training IREX a alocat bani din buget pentru un consultant pe acreditarea, iar CF se pot acredita la Ministerul muncii, daca respecte conditiile. Acest consultant pe acreditare trebuie sa il solicitam si noi ca sa obtinem acreditarea centrului si a cursurilor.

Ce rol are ANBPR? ANBPR va oferi cursuri de specialitate, in timp ce CF vor oferi cursuri pentru comunitate. Aici eu am ridicat problema instruirii personalului de la informatizare a bibliotecilor si s-a observat ca ANBPR are o nisa pe care poate sa o dezvolte, sa ofere instruire pe gestiunea de date, softuri de biblioteca, open source pentru bibliotecari locali etc. Practic, acum ANBPR va avea 2 retele de specialisti in formare – trainerii si metodistii.

Exista o multitudine de centre de formare si de resurse si s-a discutat despre oferta de cursuri de formare de formatori. Alaturi de ANBPR, este Biblioteca Nationala a Romaniei, care nu a raspuns inca solicitarilor IREX, dar si Biblioteca Metropolitana care are 6 traineri pe formare de formatori. De asemenea, s-a mentionat nevoia de a organiza o masa rotunda cu toate institutiile si factorii interesati de formarea continua a adultilor – biblioteci universitare, BNaR, Biblioteca metropolitana, ANBPR, centrele judetene de formare, Casa Corpului Didactic.

Crearea de continut – Grupul de lucru pe training au propus si elaborat 4 suporturi de cursuri noi in 2011. Se gandesc la o platforma online de sharing a acestora, care va fi finantata de IREX in functie de angajamentul bibliotecilor judetene interesate de a pune la dispozitie specialistii in informatizare ca sa se ocupe de umplerea de continut. Cat priveste drepturile de autor ale acestor cursuri nou create, decizia apartine Grupului de lucru pe training.

Alte chestiuni discutate – acelasi grup de lucru a preconizat ca impreuna cu metodistii si bibliotecile care au creat noi servicii in urma modulului BSNB sa prezinte aceste noi servicii, sa se premieze bibliotecile cele mai active ca sa stimuleze competitia. S-a mentionat si adunarea exemplelor de succes prin coordonatorii regionali de training (date cantitative si calitative) pentru masurarea impactului si efectelor.

Tot dimineata am participat si la urmatoarele 2 grupuri de discutii:

1. Advocacy

S-a discutat problema arzatoare a neaplicarii la granturile de advocacy, care nu presupun competitie si beneficiaza de asistenta din partea IREX. Solutia partiala a fost aplicarea de proiecte in vechile conditii pana in martie, reducerea fondurilor la mai putine granturi in conditii de competitie si realocarea banilor in alte directii.

Manualul de advocacy al fundatiei Gates va fi adaptat pentru cazul romanesc, se va traduce si pilota in colectivul implicat si membrii IREX, urmand ca pe baza lui sa se tina cursuri de advocacy pentru bibliotecarii locali.

2. Dezvoltarea strategica

Aici s-a discutat enorm despre colectarea de povesti de succes de catre coordonatorii regionali, cum sa pui intrebarile, care sunt limitele interventiei lor pe textele bibliotecarilor etc.

Dupa-amiaza, fiecare grup de discutii a rezumat concluziile. Adaug informatiile de la grupurile unde nu am asistat

Dezvoltare program

Sistemul de cofinantare se adreseaza bibliotecilor deja intrate in program si urmareste pe suplimentarea echipamentelor prin coparticiparea primariilor si autoritatilor locale. Acestea se angajeaza sa cumpere computere pentru biblioteca si primesc tot atatea de la IREX, impreuna cu softul. Miza este pregatirea autoritatilor pentru preluarea sarcinii de a investi in echipamente pentru biblioteca, adica in stimularea unui comportament interesat de investitia in biblioteci si de o atitudine mai proactiva.

IT

Colegii IREX din departamentul IT se gandesc la modalitati de colaborare cu voluntarii IT din grupul de suport tehnic pentru bibliotecile locale. 

Campania de PR

La sfarsitul lui februarie, va avea loc intalnirea cu cei 3 scriitori – Radu Paraschivescu, Dan C. Mihailescu si Vlad Petreanu care vor alege cate o poveste din colectia de70-80 povesti avute la dispozitie. SE va redacta o carte cu povesti despre oameni care au beneficiat de serviciile bibliotecii, bibliotecari ce si-au dedicate viata bibliotecii si crearii de servicii. Povestile vor fi si subiectul a 8 reportaje ProTv, precum si a unor emisiuni radio Pro FM. In mediul online se vor posta materiale cu inregistrari din calatoria (road trip) a scriitorilor in tara, prin biblioteci. Materialele filmate vor fi descarcabile pe aplicatii SMART si iphones. Campania se va incheia cu Unconference, o conferinta dedicate inovatiei, posibil de organizat in martie 2013.

Website biblionet

La incheierea programului se vor pastra numai sectiunile de E-libray si povestile de success. Se discuta daca sa se faca transferul pe platforme de tip open source sau pe situl ANBPR, care insa are limitari pentru continut.

ANBPR

Mutarea sediului asociatiei din apartamentul inchiriat in BNaR, la propunerea acesteia, ar insemna economisirea platii chiriei si urmeaza in curand sa fie vazut spatial oferit. In 2012 IREX va acorda asistenta si va coopera cu ANBPR in vederea transferarii si preluarii sarcinii de reprezentare la intalnirile oficiale, pentru ca in 2013 sa fie incredintate cu totul asociatiei toate sarcinile care o privesc.

Impact

Pe langa cele deja discutate si expuse, Marcel a anuntat ca in Hunedoara azi s-a desfasurat prima sesiune de instruire APIA la care au participat 37 de bibliotecari, alaturi de care s-au aflat si agenti agricoli. Deci primariile au constientizat ca bibliotecile ofera oportunitatea de instruire si pentru alte persoane decat bibliotecarii.

Maine, 8 februarie, se va discuta planificarea activitatilor si bugetarea lor.

A consemnat Ruxandra Nazare

20 de comentarii:

  1. Mult tupeu are departamentul de training.Se substituie legilor in vigoare si inclusiv rolului Bibliotecii Nationale.

    Eu fac pregatiri si trainiguri cu bibliotecarii mei cu mult inainte de venirea programului Biblionet.

    Eu am dat concurs pentru postul de metodist in vremuri in care trainerul Biblionet era student in primul an de facultate.

    Dar ei ne fac favoarea sa ne considere parteneri egali , ar trebui sa le si fim recunoscatori pentru asta?

    RăspundețiȘtergere
  2. Multumim mult, Ruxandra, pentru relatari.

    Si eu sunt stupefiat - chiar acesta este adjectivul! - de ceea ce aflu.
    Cand am reprosat necooptarea/ neimplicarea metodistilor in coordonarea trainingului bibliotecarilor admisi in "Biblionet" nici prin cap nu mi-a trecut ca se va ajunge la cele de mai sus.

    "Pe baza datelor culese din teritoriu se va intocmi o lista de competente si se va organiza o licitatie pentru un serviciu de consultanta pe training, urmand a se incredinta unei companii din afara IREX designul si livrarea acestui curs pentru metodisti. "

    Adica alti bani aruncati pe fereastra?
    Pai problema este ca metodistii n-au urmat "un curs" - ca si BSNB si IT/Lib, "livrat" de oameni din afara bibliotecilor - sau ca "Departamentul training" al IREX n-a inteles si nu intelege rolul metodistului in ecuatia bibliotea judeteana - bibliotecarii din judet?

    "Website biblionet
    La incheierea programului se vor pastra numai sectiunile de E-libray si povestile de success. Se discuta daca sa se faca transferul pe platforme de tip open source sau pe situl ANBPR, care insa are limitari pentru continut."

    De ce asta? Sa ingropam tot istoricul programului/ toate acumularile etc. de pe site, cum s-a procedat cu biblioteca.ro?
    DE CE?

    RăspundețiȘtergere
  3. DA ,nu au inteles nimic dar au tupeu si supraliciteaza. De mine puteau exista linistiti pana la sfarsitul programului, dar sa umble cu " model de jurnal conceput la IREX " dupa mine prin biblioteca, insemana ca acesti traineri nu au de fapt obiectul muncii, si ar trebui sa si-l gaseasca instruind pe cei care au nevoie de instruire.

    Cat despre proiectele IREX la care nu se aplica, imi pare foarte rau ,eu pe langa faptul ca sunt coordonator Biblionet mai am pe an si 2 -3 campanii locale cu ONG uri . Noi in biblioteci nu traim exclusiv din relatia cu IREX, si aleg proiectele care reprezinta cel mai bine nevoile mele locale.Chiar asa nefinatate si parte din ele pe baza de voluntariat.

    RăspundețiȘtergere
  4. Delia, draga mea!

    De unde atâta supărare și reproșuri adunate și vărsate cu năduf? Că nu înțeleg care e problema... ”tupeu”, ”supralicitare” și alte cuvinte grele și de neînțeles pentru oamenii de rând. Îmi pare rău că tocmai de la tine aud asemenea lucruri... Chiar e imposibilă colaborarea, susținerea reciprocă, toleranța și învățarea continuă cu toți actorii implicați din bibliotecă??? De ce credeți voi că nu e în regulă? Crezi că e posibilă dezvoltarea unui sistem sau al unei simple biblioteci dacă doar un singur om - în speță metodistul, este cel care contribuie?

    Ai nevoie de echipă și ai încredere în oamenii tăi din bibliotecă! Sunt minunați! Folosește-i și fă-i părtași la țelul tău, de care vorbeai nu demult - SCHIMBAREA la față a BIBLIOTECII PUBLICE!
    ÎMPREUNĂ PUTEȚI REUȘI ȘI SUNTEȚI MAI PUTERNICI!!!

    Margo de la BJ Vrancea - cea căreia îi împărtășeai nu demult dorința ta de a colabora cu ai tăi colegi bibliotecari și de a construi împreună cu ei, în județul vostru, o rețea de biblioteci publice de care să fiți mândri

    RăspundețiȘtergere
  5. Margareta draga, eu sunt printre putinii din tara care colaborez foarte bine cu trainerii Bihorului, eu intru la orice curs sunt implicati bibliotecari comunali si chiar in cursurile pentru public si imi ajut colegii.Nu a trebuit sa vina trainerii IREX sa-mi dea voie.Sau sa-mi spuna ce nevoi de training am.Sau sa imi spuna ca sunt un partener egal cu care ei doresc sa colaboreze.

    Daca a fost ideea voastra , rea idee ati avut iar daca v-a sfatuit cineva rau va sfatuit.Ar fi bine sa va uitati toti pe contractele pe care le-am semnat cu partenerii nostri sa va mai amintiti care sunt limitele de competenta.

    Margareta ati numarat pe degete pentru cati metodisti faceti un curs ,livrat de un alt sistem corporatist.In tara sunt in jur de 40 de metodisti,din care multi sunt supracalificati, la care voi cei 120 de traineri vreti sa le gasiti obiectul muncii.Nu aveti alt public tinta mai mare in care sa investiti energia si capacitatea intelectuala.

    Da sunt foarte furioasa.

    RăspundețiȘtergere
  6. Cred că este vorba doar de disfuncții de comunicare și înțelegere, de un profesionalism gresit aplicat și, nu în ultimul rând, de vorba ceea minunată: ”Pe-afară-i vopsit gardul și-năuntru-i leopardul!”

    Te îmbrățișez cu drag tocmai pentru a-ți alunga furia și pentru a-ți aminti de bucuria ce-o fac părtașă cu tine, aceea de a investi în oameni: timp, bani, profesionalism, încredere și toleranță!

    Să-ți fie bine!

    RăspundețiȘtergere
  7. Răspunsuri
    1. SA fie rusine anonimilor, nu noua care ne asumam raspunderea pentru cele scrise.

      Ștergere
  8. Buna ziua,


    Am citit cu interes comentariile si vreau sa punctez cateva lucruri:

    1. Ma bucur sa vad atata pasiune in discutie, aceasta confirma ca subiectul este util si interesant.
    2. Este bine sa ne amintim ca toti cei implicati, bibliotecari si echipa Biblionet, dorim un singur lucru: servicii mai bune pentru utilizatorii bibliotecilor. Cu alte cuvinte exista un lucru care ne uneste! Este bine sa ni-l amintim in permanenta.
    3. Va rog sa incercam sa focalizam TOATE discutiile pe probleme si pe solutii. In momentul in care incepem sa discutam despre persoane, discutia nu mai este o discutie profesionala. Scopul declarat al acestui blog este sa faciliteze DISCUTIILE PROFESIONALE!
    4. Toate informatiile prezentate aici de Ruxandra, au fost DISCUTII, alternative, variante de lucru. Inca nu am finalizat acest proces. Asta inseamna ca este posibil ca varianta finala a planului de lucru sa contina parte dintre informatiile prezentate aici, sau toate, sau sa facem modificari asupra actiunilor alese pentru a atinge obiectivele propuse. Ca urmare va recomand sa interpretati cele prezentate, ca o ipoteza de lucru si nu ca o varianta finala.
    5. In cazul instruirii pentru metodisti (indelung solicitata de parte dintre Dvs.) este firesc ca ea sa fie precedata de o analiza a nevoilor de instruire. Colaborarea trainer-metodist in acest caz este utila si necesara. Modul in care se va face aceasta analiza a nevoilor de instruire inca nu a fost definit. Mai mult de atat, in cursul discutiei de ieri Departamentul de Trainig a acceptat cu placere invitatia de a participa la urmatoare intalnire a Grupului Impact pentru a prezenta modul in care doresc sa conceapa metodologia de instruire, si a colecta parerea membrilor Grupului. Ca urmare planul acestei instruiri inca nu este finalizat, TOTI metodistii din tara, vor avea ocazia sa-si spuna punctul de vedere, astfel incat instruirea sa poata raspunde nevoilor reale. Aceasta este o dovada a recunoasterii importantei activitatii metodice in bibliotecile publice si un pas spre sustenabilitatea programului Biblionet.

    Sper ca am reusit sa clarific modul in care trebuie interpretata aceasta discutie.

    Toate bune,

    Marcel Chiranov
    Impact Assessment Manager

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Marcel, In dicutiile grupului impact era vorba de metodisti care vor deveni traineri pentru a fi mai implicati in activitatea de training.Nu de metodisti instruiti de trainerii IREX, pe teme de lucru inventate de ei gen cursul de BSNB.
      Pentru ca intre trainerii si metodistii din bibliotecile unde e cazul sa fie pace e nevoie de un pic mai multa comunicare , si mai putine efecte speciale din partea trainerilor.Cam atat.

      Cu analiza nevoilor ne-am lamurit de la cursul de BSNB- nu mai vreau o evaluare a nevoilor facuta atat de profesionist.

      Marcel - voi puteti dori servicii mai bune pentru utilizatori voi sunteti o corporatie,cu un obievtiv pe termen scurt in sistemuld e biblioteci din Romania, iar noi suntem un sistem.

      Ștergere
  9. Cum am asistat si participat la discutii, multe propuneri mi s-au parut interesante. Am socotit ca este bine sa rezum aceste informatii, nu sa le pastrez pentru mine, fiind sigura ca vor fi de interes. Stiam ca unele date vor fi sensibile. Doresc sa repet ceea ce deja a spus Marcel si anume ca acestea sunt niste propuneri si se va discuta cu toata lumea, toti cei interesati vor fi consultati si nu neglijati. Cum nu sunt metodist, nici trainer, ci numai coordonator si nu sunt implicata intr-o relatie tensionata trainer-metodist, as vrea sa va spun cum vad eu lucrurile in privinta propunerilor Departamentului de Training, facute pe baza Grupului de lucru pe training.
    1. Mi se pare de bun augur ca metodistii sunt luati in considerare de data aceasta.
    2. Cat priveste sustenabilitatea, ideea Grupului de lucru pe training de a gandi un serviciu de training in care metodistul va colabora cu trainerii nu este rea, ci mi se pare chiar de perspectiva.
    3. Colaborarea este posibila si necesara, cel putin eu asa cred.

    Este drept ca exista nuante si ca vor fi reactii diferite, ca in functie de fiecare situatie, va fi posibil sau nu sa se aplice aceste propuneri. Esential este sa retinem ca aceste propuneri se vor discuta, ca trebuie sa ne spunem si sustinem punctul de vedere. Mai important mi se pare ca membrii Grupului Impact sa transmita feedback-ul lor Departamentului de Training si sa insiste sa fie luate in considerare si acele documente legale si standarde ocupationale referitoare la metodisti, nu numai datele rezultate din analiza de nevoi.
    S-ar putea sa fiu ispitita sa vad doar partea plina a paharului, dar in clipa de fata eu asa vad lucrurile.

    RăspundețiȘtergere
  10. Ruxandra , tu esti bibliotecar la colectii speciale- iti doresc sa vina traineriiIREX intr-o zi si sa-ti spuna ca ce faci tu este nesemnificativ, ca doar ei te vor baga in seama, si numai dupa ce vei face un trainig de-al lor , ceea ce faci tu va avea valoare .

    Cam asta e cu metodistii.Ce bine ca suntem luati in considerare de asta data!

    RăspundețiȘtergere
  11. In primul rand as vrea sa-i multumesc Ruxandrei pentru rolul de "corespondent de razboi" pe care si l-a asumat. Foarte utila initiativa mai ales ca in aceasta perioada nametii ma fac sa ma simt departe de lume, noroc cu Internetul care rupe distantele si tacerile.

    Nu trebuie ca infiintarea unui grup de lucru al trainerilor sa devina un alt motiv de disputa intre bibliotecari. Suntem si asa destul de divizati.

    Cred ca acele propuneri care vizeaza schimbari de regulamente, avizari de participare la cursuri, instruiri ale personalului din biblioteci care are acest lucru in atributii dintotdeauna, trebuiesc gandite mai cu grija. Vorba aceea: "mai incet cu pianul pe scari". Sper ca intentia tuturor este sa nu dezbinam si sa introducem tensiuni inutile, ci sa contribuim pozitiv la bunul mers al lucrurilor.

    In alta ordine de idei, legat de acreditarea Centrului de formare... Nu inteleg nici in ruptul capului de ce este angajat un consultant specializat in aceasta acreditare si nici de ce avem nevoie de consultanta in acest sens. La BJ Braila vrem sa facem aceasta acreditare de vreun an de zile, nu know-how-ul ne lipseste, ci banii necesari, pentru ca totul se face pe bani.

    Pe site-ul CNFPA se prezinta tot ceea ce avem de stiut legat de aceasta acreditare. Un exemplu este chiar aceasta pagina si nu este singura: http://www.cnfpa.ro/index.php?lang=ro&l=intrebari. Bibliotecarii sunt suficient de inteligenti sa priceapa ce scrie acolo, insa banii care sunt solicitati pentru aceasta actiune nu avem de unde sa-i procuram, deocamdata. Asta ar fi nevoia noastra reala legata de Centrul de Formare.

    Nici eu nu sunt lamurita absolut deloc de ce va fi ciopartit site-ul biblionet.ro si am aceleasi argumente ca si Vali S. Adica inteleg de ce trebuie redus la minim, probabil din ratiuni financiare, insa astfel se duce mai toata "istoria" acestui program, ceea ce nu e bine deloc.
    Ce nu am mai inteles este legat de limitarile pe care le are site-ul ANBPR: care ar fi acelea in mod concret? Sunt foarte interesata sa le cunosc. Nu mai spun ca site-ul ANBPR este construit in acest moment chiar pe o platforma open source :)

    Mai am si un motiv personal de tristete. Grantul pentru participarea la evenimente profesionale, care anul trecut a fost oferit ANBPR-ului exact in perioada in care nu prea sunt evenimente de interes pentru noi, era asteptat de mine sa fie reluat exact atunci cand se deschide "sezonul" de conferinte, adica de prin aprilie-mai. Intentionam sa particip la Cycling for Libraries, dar tocmai am aflat ca nu vor mai fi alocati bani pentru asa ceva, datorita interesului scazut. Nu interesul a fost scazut, ci perioada aug 2011 - feb 2012 a fost neinspirat aleasa. Stiu ca pentru unii poate parea derizoriu, dar cred ca era important si Romania sa fie acolo, undeva, la eveniment. Asta este! Mai bine platim un consultant care sa ne citeasca de pe net ceea ce putem si noi afla.

    In concluzie, ma bucura asigurarea Ruxandrei si a lui Marcel, ca au fost doar discutii si variante lucru. Sunt sigura ca prin comunicare vom ajunge acolo unde trebuie!

    Corina Ciuraru

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Corina,

      DA au fost variante de lucru, discutii. Ne preocupa site-ul Biblionet.ro, inca nu stim care este solutia cea mai buna pentru preluarea continutului sau.

      Din punctul meu de vedere granturile ANBPR sunt in interesul bibliotecarilor, ca urmare acestia ar trebui sa comunice ANBPR daca considera ca sunt utile, daca trebuie modificat ceva. Ca urmare acest subiect nu este inca inchis.

      Marcel

      Ștergere
  12. Numerotez ideile ca si Marcel, sa fie mai usor de urmarit ideile:

    1. Mie mi se pare ca in discutie avem prea putina pasiune si prea putini participanti la aceasta discutie 

    2. OK

    3. OK

    4. Sper ca lucrurile sa stea astfel (planul de bataie sa nu fie batut in cuie), pentru ca altfel …una vorbim si alta fumam, cum zicea Arghezi: la ultima intalnire a Grupului Impact(cand a fost prezent si Paul Baran), am stabilit ceva si a iesit altceva (vezi ptc. urmator)

    5. Nimeni n-a cerut, nici indelung, nici scurt, „instruire pentru metodisti” sau n-am eu stiinta despre asta. Eu sunt cel care a spus/ propus, legat de metodisti, urmatoarele (le reafirm din nou, raspicat, sa le inteleaga toata lumea si sa ramana scrise):
    - cand s-a hotarat ca metodistul de biblioteca judeteana nu trebuie sa fie trainer in program s-a savarsit o greseala fundamentala: primul trainer format in fiecare judet trebuia sa fie metodistul, nu altcineva, oricat de frumos si destept era acel „cineva”
    - pentru remedierea acestei situatii, am propus – si am agreat toti – ca metodistii din bibliotecile judetene care nu au fost formati ca traineri Biblionet sa urmeze TOT-ul (ma rog, procedura de formare), pentru a deveni „la fel de traineri” ca si colegii din categoria „frumos si destept” la care ma refeream mai sus; dupa ce va deveni „trainer biblionet”, metodistul care acum nu este „trainer biblionet” isi va reintra pe deplin in „fisa postului” din care fusese scos; cu „fisa postului” astfel „actualizata”, METODISTUL TREBUIE SA COORDONEZE PROCESUL DE FORMARE PROFESIONALA A BIBLIOTECARILOR DIN JUDETUL LUI, fara ca vreun coleg „trainer biblionet” (sau manager mai „prost dispus”) sa-i mai poata „subtiliza” „legitimitatea” (a se citi „calificarea”)
    - cum ma refer la aceeasi procedura de formare (ce s-o mai ocolim: este vorba de cea infaptuita de Nicu Zegheanu), metodistilor care inca nu sunt traineri nu le trebuie nicicum masurate „nevoile de formare”, asa cum nici trainerilor deja calificati (din bibliotecile lor judetene) nu le-a evaluat nimeni „lipsurile” (inainte de TOT, zic)
    _________
    continuare mai jos

    RăspundețiȘtergere
  13. Acum, referitor la faptul ca „DEPARTAMENTUL DE TRAINIG A ACCEPTAT CU PLACERE INVITATIA DE A PARTICIPA LA URMATOARE INTALNIRE A GRUPULUI IMPACT PENTRU A PREZENTA MODUL IN CARE DORESC SA CONCEAPA METODOLOGIA DE INSTRUIRE…”.

    Abia astept intalnirea, sa-i pot spune iar „DEPARTAMENTULUI DE TRAINIG” ca este pe cale faca noi greseli grave: sa incropeasca alt curs slab, sa cheltuiasca iarasi inutil o caruta cu bani, sub pretextul ca le pregateste metodistilor „formarea” de care cred altii ca „este nevoie”.

    Daca viitorul „curs” dedicat metodistilor (chiar cu "dulcegaria" evaluarii nevoilor – „evaluari” de acest fel cica s-au facut in Bihor si Constanta si la mosirea BSNB, probabil de aceea a iesit ce a iesit  ) va fi emanatia „DEPARTAMENTULUI DE TRAINIG”, nu voi participa la el. Cum spune si Delia mai sus, eu am inceput - pentru Valcea - sesiuni de pregatire profesionala cu bibliotecarii din judet PE BAZA NEVOILOR ACESTORA cand nici nu se pomenea ca Global Libraries va veni in Romania. Din acest motiv m-am considerat (si ma consider) indreptatit sa ajustez pe ici, pe colo, prin partile esentiale, atat „IT/Lib”-ul cat si „BSNB”-ul, cand le-am predat, pentru ca – la Valcea – formarea bibliotecarilor prin Biblionet a venit ca o continuare a ceea ce am inceput eu, ca metodist (nu „Biblioteca Judeteana”, ca entitate, nu fostul director, care nu mai este sau actuala directoare, care nu va mai fi). Sa nu am discutii, la vara voi preda „BSNB”-ul eu singur, de la cap la coada; daca vreti,pot filma tot, dupa care sa postez video-urile in spatiul virtual. Pot demonstra, oricui vrea sa stie, cum face „din rahat bici” un trainer care este metodist la baza (la incadrarea in Biblioteca Judeteana Valcea), si ca, in 3 zile, bibliotecarii pot invata cu mult mai mult si mai bine decat „prevede” cursul. „DEPARTAMENTUL DE TRAINIG” ne poate oferi o mostra (sau o „monstra”) in acest sens?

    Insa daca va fi vorba – cum am propus, de pilda – de un curs de leadership (ca tot a fost ratat cursul de leadership cu directorii) pentru membrii Grupului Impact si colegii metodisti care doresc sa ni se alature, ei, DA, acesta ar fi un castig pentru viitorul bibliotecilor si pentru sustenabilitatea programului Biblionet. Cu o conditie: cursul sa nu fie o improvizatie ieftina la continut si scumpa la cost, ci sa fie construit/ predat de un specialist in domeniu - cum a fost cazul dlui Augustin Purnus, la precedenta noastra etapa de formare.


    Valentin Smedescu

    PS1:
    intr-o piesa a lui Camus (Le Siege, daca nu gresesc – eu am citit despre asta in „Memorialul durerii”), se povesteste despre Ciuma care se instaleaza intr-o societate si o distruge, putin cate putin. Decimeaza „la ras”. La un moment dat, are loc un dialog intre cineva din acea societate si secretara Ciumei. Omul spune: sunteti teribila, nu exista nicio cale sa ne sustragem destinului pe care ni-l rezervati? E o singura cale, infailibila, raspunde secretara Ciumei: sa nu-ti fie frica si sa spui adevarul, ca asa nu poate sa-ti faca nimic in afara de a te omori…

    PS2:
    Celor care, sub rezerva si curajul pe care li-l da anonimatul, tasteaza aiurea pe aici: acceptam (Grupul Impact) orice postare/ dialog asumat; mesajele anonime vor fi sterse, iar in caz de nevoie, voi activa optiunea de moderare a comentariilor.
    Pentru exprimarea prostiei si frustrarilor raman destule alte locuri din Internet…

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Valentin,

      Ai perfecta dreptate in Decembrie s-a discutat de TOT pentru metodisti - o solutie naturala avand in vedere ca fisa postului metodistului include atributii de instruire profesionala . Daca in postarea Ruxandrei sau eventual in discutie nu a aparut termenul TOT, aceasta NU inseamna ca a disparut de pe agenda noastra!

      Evaluarea nevoilor de instruire ale metodistilor are sens in acest context, pentru a determina ce altceva mai poate fi oferit (daca este cazul) pe langa TOT. Tu ai mentionat leadership, Delia mentionase CZU, Grupul Impact lucreaza impreuna cu Biblioteca Nationala la proiectul legat de metodologii (de aici mai pot rezulta niste nevoi), etc.; destul de probabil nu vom putea satisface toate nevoile/dorintele, dar putem sa ne concentram asupra celor mai importante. Dar asta voi, bibliotecarii, puteti decide.

      Exista mai multi metodisti care sunt si traineri. Patru dintre acestia sunt in Grupul Impact. Ar fi o idee buna sa rugam metodistii care sunt si traineri sa joace un rol activ in evaluarea nevoilor de instruire ale metodistilor? Eventual sa se implice in tot procesul? (evident functie de nevoile depistate si disponibilitatea/timpul fiecaruia) Sunt persoane interesate sa se implice? Este o idee buna?

      Aceasta va rezolva parte dintre diferentele de opinii prezentate si este o abordare fireasca din punctul meu de vedere, deoarece metodistii traineri cunosc specificul muncii metodologice si pot exprima un punct de vedere valid asupra instruirii metodistilor.

      Multumesc

      Marcel

      Ștergere
  14. In conditiile in care selectarea initiala a formatorilor (runda a II-a de program), s-a facut cu nerespectarea Ghidului de proiect, situatie care a iscat nemultumiri, si care a impus realizarea intalnirii de la Sinaia din decembrie 2011 (intalnire la care a participat si directorul de program Paul Baran), ocazie cu care s-a hotarat realizarea stricta a unui curs de TOT pentru toti metodistii din tara, revenirea asupra acestei masuri apare ca fiind intempestiva si face sa devina lipsita de eficienta decizia luata la Sinaia cu posibilitatea iscarii unor noi nemultumiri.
    Personal, nu sunt de acord cu schimbarile ulterioare. Este inacceptabil pentru mine ca peste ceea ce s-a transat definitiv la Sinaia sa introduceti o etapa intermediara de selectie pe care sa o faca tocmai acei formatori initiali care au fost contestati.
    In cazul meu - metodist al Bibliotecii Judetene Dambovita - ar insemna ca evaluarea nevoilor de formare profesionala sa fie realizata de secretara dactilografa a institutiei (aleasa initial formatoare in Programul Biblionet).
    In aceste imprejurari, fata de discutiile care se mai fac dupa intalnirea de la Sinaia, unde repet, s-a luat deja o hotarare definitiva, ce sfori se mai trag si cine mai are interese?
    Domnule Paul Baran, sunteti la curent cu toate acestea? Vi se pare normal sa va dati concursul la astfel de compromisuri? Ori asa intelegeti sa folositi eficient banii finantatorilor?

    RăspundețiȘtergere
  15. Undeva in aceste postari se zicea sa ne centram pe solutii. Pai hai sa ne centram pe solutii. In postarea initiala jumatate de pagina vorbeste de instruirea metodistilor si de cat de generosi vor deveni trainerii Biblionet cu noi sarmanii metodisti coordonatori sau necoordonatori.Adica cu vre-o 40 de oameni care in general stiu ce au de facut.Si cum zice Valentin - solutia a dat-o el pentru metodisti.
    In schimb nu am vazut ca ar fi discutat de teme de alfabetizare informationala pentru public.Nu am vazut vorbindu-se despre incurajarea trainerilor deja pregatiti sa abordeze grupuri de utilizatori si sa le studieze nevoile de training. Ca sa dau doar cateva exemple- in afara de pensionari / profesori de liceu, invatatori, un anumit grup de functionari ai primariilor, ...grupuri care au aceasta nevoie si spre care ar trebui sa se indrepte energia si abilitatea trainerilor locali sub indrumarea trainerilor foarte calificati ai IREX.

    E una sa faci mese rotunde cu organizatii cu nume sonore, sa faci parteneriate peste capul beneficiarilor, si alta sa iti gasesti publicul care intr-adevar sa vina la instruiri si sa aiba nevoie de instruiri.

    RăspundețiȘtergere
  16. Excelent Delia!

    Scopul cursului BSNB era sa ajute bibliotecarii sa exploreze noi modalitati de analiza a nevoilor utilizatorilor si pe baza acestora sa ofere noi servicii personalizate. Nu sunt foarte aproape de aceste activitati, dar dupa cate stiu eu exista deja astfel de exemple.

    Pe de alta parte, orice bibliotecar este liber sa organizeze orice fel de activitate doreste; daca noi putem fi de folos cu ceva, discutam si ne implicam cu placere.

    Am discutam in aceste zile in Poiana Brasov si despre cum putem utiliza informatiile din chestionarele online pentru organizarea unor servicii particularizate. Pana la intalnirea noastra din Martie (urmeaza un mail in acest sens) voi finaliza o propunere de concept si o metodologie pe care urmeaza sa o discutam si sa o implementam impreuna.

    Multumesc,

    Marcel

    RăspundețiȘtergere