Istoric



9-12 decembrie 2011: 

Subiectele discutate
1.       Standarde ocupationale
Grupul Impact, care acum include si un reprezentant al Bibliotecii Nationale a Romaniei a detailat nevoia de standarde pentru bibliotecari:

a.       Standard Ocupational  - necesar se fie imbunatatit/actualizat
b.      Standard Ocupational  - pt bibliotercar metodist
c.       Instrumente de lucru  pentru bibliotecari
a.       Legislatie specifica
b.      Norme minimale pt biblioteci mici
Pentru fiecare sectiune a fost desemnta un manager de produs care va coordona munca si cativa voluntari, membrii ai echipelor de lucru.


2.       APIA
 In perioada Ianuarie Februarie 2012 vor avea loc la Bibliotecile Judetene sesiuni de instruire pentru bibliotecarii locali sustinute de experti APIA. Scopul acestora este familiarizarea bibliotecarilor cu pasii esentiali ai completarii undei cereri:
-          Care este adresa portalului?
-          Acces pe baza numelui de utilizator si parolei
-          Documentele necesare
-          Pasi in completarea cererii
-           
Nu se asteapta nimeni ca bibluotecarul sa completeze cererea de subventii pentru fermieri. Poate face asta doar in cazuri exceptionale cand doreste, stie si are un nume de utilizator si parola.

3.       Consultantul Fundatiei Gates
Propunerea a fost inaintata Fundatiei Gates conform planului de lucru.

4.       Produse in lucru
c.       Ghidul serviciilor de biblioteca
d.      Metodologie pentru crearea unei monografii locale
e.      Evaluarea cursurilor Dezvoltarea Serviciilor de Biblioteca organizate de ANBPR
f.        Servicii ale  bibliotecilor publice pentru copii


5.       Management de produs
Pt fiecare actiune/produs exista un manager de produs care colaboreaza cu/coordoneaza o echipa. Fiecare va trebui sa joace acest rol in timp.

___________________________________________________

4-5 septembrie - 2011:

Vă prezentăm pe scurt tematica abordată în cele două zile de întâlnire:

1. Au fost discutate câteva idei referitoare la funcționarea Grupului Impact: cum se vor disemina materialele de lucru și produsele finale, cum se poate lucra mai eficient online pentru a economisi timpul și resursele necesare călătoriei.

2. Extinderea studiului referitor la impactul pe termen lung al computerelor asupra activității bibliotecilor publice la următoarele județe
 din Runda 1 a programului Biblionet: Bihor, Iași, Neamț, Vâlcea.

3. Crearea unor studii de caz referitoare la cooperarea cu APIA pentru a fi diseminate bibliotecilor și administrației publice. În acest fel sperăm ca imaginea bibliotecii publice să se îmbunătățească în fața administrației publice și a comunității. Următoarele județe vor facilita accesul pentru a obține informațiile necesare: Bihor, Brașov, Dolj, Gorj,
Neamț. În viitorul apropiat, IREX va planifica activități comune cu APIA - Coordonatorii
Județeni vor fi informați în timp util.

4. A fost definitivat formatul de analiză al datelor din chestionarele online, la nivelul județelor, și modalitatea de comunicare a rezultatelor.
5. A fost definitivată lista scurtă de lucrări care va fi finalizată pentru a fi prezentată la Conferința ANBPR in Octombrie.
a. Servicii ale bibliotecilor publice pentru copii.
b. Securitatea pe internet.
c. Sunt utile jocurile pe computer în biblioteca publică?
d. Cum organizăm o jucăriotecă?

6. A fost definitivat modul în care câteva competențe cheie din cursul de Management de Proiect, utile membrilor Grupului Impact, vor fi încorporate în munca acestora. În cursul întâlnirilor viitoare vor fi sesiuni speciale dedicate acestui subiect.
7. A fost discutată oportunitatea unui nou proiect referitor la norme și standarde pentru
bibliotecile publice. A fost schițat un plan inițial, care va fi detaliat în lunile următoare.

Au fost prezenţi la întalnire : Corina Ciuraru- Braila, Vladuţ Andreescu -Dâmboviţa, Ruxandra Nazare- Braşov, Delia Pantea-Bihor, Plesoianu Stefan- Constanta, Costi Mitucă -Gorj, Mihai Grinea- Iaşi, Nicoleta Vasi- Timişoara, Nicoleta Traşca- Dolj, Valentin Smedescu-Valcea,Virgil Cojocaru- Neamt. Moderator din partea IREX Romania , Marcel Chiranov Impact Assessment Manager
        ______________________________________________________________________



  4 iulie 2011  

Agenda de lucru a grupului a inclus discuții despre produsele grupului aflate pe rol  si despre viitoarele posibile produse. Discuția s-a concentrat foarte mult pe modul cel mai eficient de lucru in cadrul grupului.


Teme discutate:
  • Noul sistem de raportare on line pregatit de IREX pentru a aduna datele statistice de la bibliotecile locale incluse in proiect. Diferenta consta in aceea ca bibliotecarii locali in loc sa trimita datele coordonatorului local isi vor crea un cont pe platforma special pregatita , vor introduce datele personal iar coordonatorul local va avea si el un cont prin care va putea vedea care este situatia in judetul lui.
  • Abilitatatile IT ale bibliotecarilor din bibliotecile publice, in ideea ca dupa o saptamana de curs IT CIP, o persoana care este la prima intalnire cu calculatorul nu stapaneste suficient utilizarea programelor. In Bihor, estimez ca 90% din bibliotecarii care au intrat in program stapanesc
  •  utilizarea mailului, completarea si lucrul in tabele excel, editarea de texte in word.Unii chiar au inceput sa foloseasca platformele web 2 pentru bloguri si retelele de socializare gen facebook. 
  •  Imbunatatirea colaborarii cu APIA, experienta din acest an a dovedit ca sunt multe modele functionale, ca oamenii cu initiativa pot sa foloseasca tehnologia, pusa la dispozitie de biblioteci pentru a imbunatati accesul fermierilor la aplicatii .

Teme fierbinti au fost : sustenabilitatea proiectului ; comunicarea pe diferite paliere si cum facem sa o imbunatatim;   trainingul si noile proiecte si colaborari oferite de parteneriatele BIBLIONET- CREDIS.

Au fost trimise tuturor bibliotecilor interesate Ghidul de bune practici in situatii de risc - primul produs oficial al Grupului Impact, acesta urmand a fi distribuit bibliotecilor comunale.
Urmatoarele produse vor fi prezentate in urmatoarea conferinta ANBPR.

___________________________________________________________________________

22 februarie 2011

Grupul Impact este format din coordonatori judeteni ai proiectului Biblionet, in mare parte metodisti ai bibliotecilor judetene pe care le reprezinta. Ultima intalnire a avut loc la Sinaia in perioada 14-16 februarie 2011. Scopul Grupului Impact este sa studieze impactul proiectului Biblionet asupra utilizatorilor bibliotecilor publice.

Temele de discutie s-au centrat in jurul evaluarii datelor statistice colectate si asupra problemelor semnalate de experienta unui an de proiect.
Spicuiesc din rezumatul intalnirii; rezumat facut de Marcel Chiranov, specialist impact IREX Romania, organizatorul intalnirii.

”Utilizarea tehnologiei va avea asupra cetatenilor un alt impact cuantificabil pe termen lung, in afara celui vizibil pe temen scurt. Trebuie sa cream instrumente pentru a capta aceste informatii.

Impactul atitudinii “pe internet gasim orice si este corect!” asupra utilizatorilor poate fi neplacut. Sub ce forma putem interveni in asa fel ca problemele create de aceasta atitudine sa fie minime. Este bine ca Biblionet sa ofere date/asistenta referitoare la verificarea acuratetii informatiei .

Aproximativ 8% dintre utilizatorii serviciului de internet declara ca vin la biblioteca doar pentru utilizarea computerului. Dorim sa oferim si alt tip de servicii si asistenta acestui grup de utilizatori? Dorim ca utilizatorii sa inteleaga toate serviciile bibliotecii? Sa intelegem ce alte nevoi au si adaptam acestora oferta de servicii sau activitati? Cum putem crea “valoare adaugata” pentru cetateni si biblioteca, profitand de utilizatorii care vin la biblioteca doar pentru computer?

Majoritatea bibliotecarilor sunt incantati sau multumiti de faptul ca si-au imbunatatit calificarea profesionala ca urmare a a participarii la activitatile din proiect: training, acces la tehnologie, networking cu alti bibliotecari din tara.
Bibliotecarii descriu ca rezultate concrete :
a. Imagine mai buna in comunitate.
b. Relationare mai buna cu administratia publica.
c. Noi servicii sau activitati initiate in biblioteca.
d. Networking cu alti bibliotecari din tara.
e. Bibliotecarii sunt mai increzatori in propriile posibilitati.”

Grupul si-a propus elaborarea unor materiale relevante pe temele discutate, elaborarea unui buletin informativ lunar care sa puna in evidenta cele mai frumoase realizari din proiect.
Un alt obiectiv al grupului este elaborarea unui Ghid de bune practici in situatii de risc - indrumar pentru bibliotecile publice .
La intalnire au fost prezenti: Ruxandra Nazare - Brasov, Corina Ciuraru - Braila, Delia Pantea - Bihor, Nicoleta Trasca - Dolj ,Vladut Andreescu - Dambovita, Mihai Grinea - Iasi, Mihaela Racoviteanu - Ialomita, Lacrimioara Cocuz - Suceava, Virgil Cojocaru - Neamt, Valentin Smedescu - Valcea, Constantin Mituca - Gorj, Luminita Petrescu si Anca Rapeanu - IREX Romania.
___________________________________________________________________
26 august 2010

Pentru a avea o mai imagine mai bună asupra posibilelor efecte negative induse de situaţia economică nefavorabilă asupra bibliotecilor publice, IREX România , coordonator naţional al proiectului Biblionet, a convocat un grup de specialişti din biblioteci judeţene incluse în programul Biblionet care să creeze un plan strategic de intervenţie pentru managementul riscurilor şi situaţiilor de criză. 
Mediatorii intalnirii au fost Marcel Chiranov, impact specialist si Monica Grecu PR specialist.

Prima sesiune de discuţii a acestui grup a avut loc la Sinaia, în perioada 17-18 august şi a scos în evidenţă următoarele tipuri de probleme care pot să apară:

1. Locuri de muncă afectate  prin desființare post , transformare în alte posturi: referent etc, reducere norma, pensionare forțată urmată de neangajarea altui bibliotecar

2. Reduceri bugetare care pot duce la neplata -abonamentului de internet, utilităților, chiriilor, încălzirii pe timp de iarna .  

3. Comunicare defectuoasă care poate avea ca efect aparitia unor biblioteci care nu au mai vrut să intre în Biblionet sau nu mai pot sa rămână 

4. Neimplicarea comunităţii în susţinerea bibliotecii locale şi a serviciilor.

Fiecare dintre aceste puncte a fost discutat şi studiat pe toate faţetele posibile.
Cei care au avut exemple de reuşită le-au prezentat împreună cu contextul propriu. 
Aceste exemple de reuşită au fost sintetizate în posiblile soluţii.
Cei interesaţi pot vedea documentul aici  .

Fără a avea pretenţia că a fost acoperită toată aria de probleme, sau că doar aceastea ar fi abordările posibile, întâlnirea reprezintă un început.

Opinia mea este ca pentru a transforma aceste soluţii posibile în reuşite trebuie lucrat mult la comunicare locală, creare de imagine pozitivă , implicarea comunităţii în viaţa bibliotecii şi invers, a bibliotecarilor in viata comunitatii.


Sursa articolelor

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu