joi, 3 noiembrie 2016

Bibliotecari de impact la Zalău

În zilele de 26-28 octombrie 2016, la Zalău, a avut loc conferinţa naţională „Atracţie prin inovaţie”, organizată din iniţiativa Bibliotecii Judeţene Sălaj, cu sprijinul unei finanţări nerambursabile de la Consiliul Municipal Zalău. Au participat bibliotecari de la bibliotecile judeţene, dar şi orăşeneşti (Carei), din Argeş, Bihor, Bistriţa, Braşov, Brăila, Bucureşti, Caraş-Severin, Constanţa, Cluj, Dâmboviţa, Gorj, Hunedoara, Iaşi, Mureş, Neamţ, Satu Mare, Sălaj, Timişoara, Vrancea. Desigur, am remarcat participarea masivă a bibliotecarilor din comunele judeţului Sălaj. În viziunea organizatorilor, conferinţa s-a vrut o întâlnire a bibliotecarilor şi publicului din Zalău şi judeţul Sălaj cu invitaţii din ţară, persoane experimentate în domeniul şi proiectele lor, care să-i inspire, să le transmită bune practici şi să-i impulsioneze să preia modele. În acelaşi timp, intenţia a fost ca participanţii din afara Sălajului să cunoască ce a reuşit Biblioteca Judeţeană din Zalău să realizeze.

Trebuie să spun că gândul iniţiatorilor a izbutit pe deplin. Cu un atent spirit de selecţie, perseverenţă şi încredere, echipa din Zalău a ales ideile de impact din concursul pe care l-a lansat în vară şi în acelaşi timp a apreciat câteva proiecte interesante şi persoane cu experienţă în lucrul cu tinerii. Astfel, la conferinţă, am avut o selecţie de proiecte care au fost prezentate deopotrivă bibliotecarilor, tinerilor şi publicului sălăjean. În timp ce Vlăduţ Andreescu a făcut un curs de formare şi muncă în echipă adresat tinerilor, intitulat „De ce să vin la bibliotecă?”, colegii de la Biblioteca Metropolitană Bucureşti au itinerat „Caravana poveştilor”, oprindu-se la Zalău, Dobrin, Cehu-Silvaniei, Benesat, Someş-Odorhei, Năpradea, Jibou şi Mirşid, într-un demers destinat atât utilizatorilor, cât şi bibliotecarilor locali.

Am ascultat cu interes prezentările unor proiecte derulate sau în curs de derulare, preţuind alegerile organizatorilor. Începutul acestor interesante idei a fost făcut cu campania de lectură Citim împreună, România! Brenda Bates s-a stabilit în România, este cofondator al Fundaţiei Noi Orizonturi, trăieşte în Lupeni, unde se îngrijeşte de o bibliotecă pentru comunitate şi adoră cititul. Nu orice fel de lectură, ci numai cititul împreună, părinţi şi copii, împărtăşind bucurii şi idei. De doi ani de zile, împreună cu colaboratorii şi prietenii ei, citeşte pentru copii şi părinţi cu o voinţă şi pasiune nezdruncinate. Încrederea ei în beneficiile cititului ca o armă de combatere a pasivismului şi defetismului prezente în România, de genul binecunoscutei atitudini „Oricum, nu mai citeşte nimeni!”, este mai mult decât benefică. Ce a reuşit? Întâlniri periodice săptămânale cu un număr mare şi constant de participanţi, între care 7 familii cu copii cu Sindrom Down din care 5 nu merg la şcoală, un program de lecturi de vară, cu jurnale de vară şi peste 10.000 de pagini citite de participanţi, un grup de lectură pentru bebeluşi şi femei însărcinate. E mult? E puţin? Eu ştiu sigur un lucru: impactul nu înseamnă cifre, ci influenţa şi schimbarea vieţii unor persoane. Iar Brenda a izbutit cu certitudine aceasta.

Povestea succeselor a continuat cu Bibliopovestaşii Margaretei Tătăruş, pe care îi ştim cu toţii şi care ne-a impresionat prin creativitatea şi emoţiile implicate. A urmat Crosul Coşbook – Alerg cu o carte, ideea Alinei Dianei Pop de la Biblioteca Judeţeană Bistriţa Năsăud, care a atras îndată alergători de cele mai diferite vărste în cursă, 31 voluntari între care 4 fotografi profesionişti, parteneriate, inclusiv cu editura Curtea Veche, sponsorizări, demonstrând inventivitate în promovarea cărţii şi bibliotecii. „Jocurile de cuvinte” ale Mariei Merdar de la Biblioteca Judeţeană Tg. Mureş m-au impresionat prin observarea atentă a nevoilor copiilor maghiari şi oferirea unei oportunităţi de îmbunătăţire a rezultatelor şcolare. Remarcând că utilizatorii de la secţia de împrumut întâmpinau probleme în folosirea limbii române, bibliotecara le-a propus un joc de învăţare. Din două în două săptămâni, îşi dau întâlnire, copiii îi spun ce greutăţi au, ce nu înţeleg şi discuţia porneşte cu lămurirea făcută de bibliotecară. Nu sunt lecţii, ci este un dialog, în care copiii se lămuresc, învaţă, primesc un feed back. Efectul s-a văzut în rezultatele la şcoală şi în interesul familiilor lor de a continua „jocul de-a învăţatul”, cu limite de rigoare, bibliotecara evitând să insiste şi să preseze pentru ca gestul să nu fie socotit prozelitism cultural şi lingvistic, ci doar un ajutor, ceea ce este în realitate. Este o activitate utilă, care nu înseamnă costuri, ci investiţie în educaţie, îndrumare, consiliere din partea bibliotecii, iniţiativă şi libertate.

Constanţa şi Argeş au prezentat două cluburi inedite de lectură: unul pentru adulţi, intitulat „Poveştile copilăriei reinterpretate la vârsta maturităţii” de Liliana Stamate, orientat în sensul unei dezvoltări personale şi altul pentru copii, însoţit de activităţi creative. „Cartea vie a profesiilor” de la Tg. Jiu arată cum soluţia Bibliotecii vii poate fi folosită de biblioteca publică drept un instrument de orientare profesională a tinerilor prin implicarea unor voluntari, experţi în domeniul lor profesional. Finalul a fost încununat de proiectul de la Biblioteca Judeţeană din Baia Mare, „Covorul povestitor” care, după o tehnică deprinsă de la colegii şi partenerii francezi, este confecţionat de bibliotecari, inclusiv personajele poveştilor reprezentate. Asftfel, în timp, biblioteca băimăreană a ajuns să aibă opt covoare povestitoare cu care a mers în grădiniţe, şcoli, centre de plasament în oraş şi în judeţ, reprezentând poveştile şi atrăgând spre lectură.

La acest moment al bursei proiectelor de impact, membrii prezenţi ai Grupului Impact (Vlad, Corina, Virgil, Mariana, Dan, Ruxandra, Florica, Sorina şi Nicoleta Vasi)
s-au retras şi reunit într-un spaţiu separat. Discuţia s-a purtat asupra stadiului manualului bibliotecarului începător – capitolul despre informare bibliografică a fost încheiat de Dan, alte capitole trebuie reformulate pe baza observaţiilor şi termenul este de 15 februarie 2017. Florica a propus lărgirea grupului prin includerea unor bibliotecari bine pregătiţi şi devotaţi, precum Margareta Tătăruş. S-a dezbătut ca Grupul Impact să îşi desfăşoare activitatea sub egida ANBPR, aceasta însemnând o recunoaştere explicită a activităţii sale merituoase de până acum. În viitorul apropiat vom decide asupra acestor chestiuni.

A consemnat Ruxandra Nazare 

joi, 1 septembrie 2016

Zalăul este de ...Impact!

DRAGI COLEGI,

În anul 2008, la ZALĂU, am tăiat panglica primei biblioteci incluse în programul de modernizare a Bibliotecilor Publice din România, în cadrul proiectului – pilot GLOBAL LIBRARIES ROMÂNIA (Zalău – Kilometrul 0) extins apoi la nivel național prin atât de cunoscuta denumire BIBLIONET – lumea în biblioteca mea!

Ne-am întâlnit, am scris multe povești de succes, am îndrăznit să credem și să demonstrăm că suntem importanți în comunitate, am lăsat ideile să zboare spre împlinire… am visat mult și am primit aprecieri. Mai mult decât toate contează dragostea și prețuirea celor care vin la numeroasele și ineditele noastre servicii și activități.

Am dorit, ne-am străduit și am reușit să fim de… IMPACT!

Am înțeles că nu putem atrage spre biblioteci, dacă nu suntem inovativi, an după an. Ne urmărim în mediul online, comunicăm prin diverse forme și ne bucurăm mereu văzând cum înfloresc BIBLIOTECILE, suferind pentru multele probleme grave, care nu depind de competența și dăruirea noastră.

Vă provocăm acum, cu drag și aprecieri colegiale, la o competiție a IDEILOR INOVATIVE.

Avem un alt proiect finanțat de Primăria și Consiliul Municipal Zalău:

ZALĂUL este de… IMPACT!

Printre multele activități am inclus și o Conferință:

ATRACȚIE PRIN INOVAȚIE!

Vom avea mai multe categorii de invitați: membrii Grupului IMPACT (bibliotecari pentru bibliotecari); bibliotecari foarte activi din țară, selectați de echipa de proiect din cadrul Bibliotecii Județene Sălaj, în urma vizibilității de care dau dovadă; colegi, manageri sau bibliotecari, care au reușit să atragă public numeros spre biblioteca lor, dar nu au promovat acest lucru. Cei selectați au fost anunțați telefonic și au confirmat participarea.

Vă adresăm, așadar, tuturor celor care faceți ca lumea să iubească BIBLIOTECA, rugămintea și provocarea de a fi în continuare conectați la inedit și de a colabora spre scrierea altor povești frumoase, gândite și trăite de bibliotecari și biblioteci.

Noi considerăm că este nevoie și de o revigorare a Grupului IMPACT, spre a reuși să fim o voce puternică și credibilă în domeniul nostru profesional.

Înscrierea pentru Conferința ATRACȚIE prin INOVAȚIE, ce se va desfășura la Zalău, în perioada 26 – 28 octombrie 2016 se face foarte simplu:

- Trimiteți, vă rugăm, ideea voastră inedită, care s-a bucurat de mare succes în rândul diverselor categorii de public, în mod special adolescenți și tineri (spot, imagini, schiță…) până la data de 10 septembrie 2016, la adresa de e-mail: bjfloricapop@yahoo.com, secretariat_bjs@yahoo.com , iar noi vă vom transmite rezultatul selecției (data limită de răspuns – 15 septembrie).

Cei selectați, având și consimțământul managerului, vor fi invitați special la eveniment, costurile de cazare, masă și transport (în limita bugetului proiectului) fiind suportate de noi, de organizatori.

În măsura în care vor fi și alți doritori, interesați să participe la activitățile noastre, vor acoperi singuri cheltuielile aferente, dar este necesar să-și exprime acest interes.

NOTĂ: ideile inovative pot aparține tuturor, de la manager la cel mai proaspăt angajat într-o bibliotecă publică!

Vom aduna toate materialele, ideile… iar la finalul anului 2016 acestea vor fi culese și tipărite, fiind oferite apoi, gratuit, bibliotecilor publice din țară.

Așteptăm cu interes IDEILE voastre și, bineînțeles, vă așteptăm, cu mare drag, la Zalău!

MULT POT PUȚINII BUNI ÎMPREUNĂ!

(din ASTRA în satul meu, autor Ion Onuc Nemeș)

Florica Pop & echipa Bibliotecii Județene Sălaj







joi, 28 iulie 2016

Invitaţie de cooperare cu Prof. asist . Piotr Tafiłowski - Universitatea Marie Curie-Skłodowska, Lublin, Polonia


Prieteni,
Ruxandra Nazare - membră a Grupului Impact - a primit din partea unui cercetător polonez o solicitare de coooperare care ne vizează (în principiu) nu doar pe noi, cei din "GI", ci pe toţi cei care activăm în domeniul "Biblioteconomie şi Ştiinţa informării".
Redau mai jos mesajul, în română şi engleză:


Dragă colegă,
Sunt un cercetător polonez in domeniul biblioteconomiei, iar în prezent pregătesc un proiect internațional de anvergura,  despre biblioteconomie si stiinta informarii la nivel mondial ( a se vedea descrierea detaliată de mai jos). Scopul principal al proiectului este acela de a pregăti un compendiu de informatii privind cercetarea mondială asupra biblioteconomiei / studiilor despre carte/ bibliologiei / stiintei informarii. Ai fi interesata de o astfel de cooperare? Sau, ai putea transmite scrisoarea mea către  colegii tai care ar putea participa?
As fi recunoscător daca as primi un răspuns de la tine și orice sugestii.
Biografia mea poate fi gasită aici: https://politologia.academia.edu/PiotrTafi%C5%82owski
Toate cele bune,
Prof. asist . Piotr Tafiłowski
Universitatea Marie Curie-Skłodowska, Lublin, Polonia

Biblioteconomia şi studiile despre carte şi informare au o lungă istorie. În funcție de țară, ele s-au dezvoltat în moduri diferite, derivând din tradiții diferite, iar în prezent ştiinţa informării evoluează în direcții diferite.
Un grup de cercetători polonezi din domeniul biblioteconomiei, în colaborare cu cercetătorii internaționali doresc să efectueze un studiu care vizează prezentarea direcțiilor de dezvoltare ale ţtiinţei informării în diferite părți ale lumii. Suntem interesați de problemele și cercetările care sunt în centrul atenției colegilor noștri din alte țări. Facem studii privind, de exemplu, informației din mediul digital, manuscrise, carte veche, cărți moderne, biblioteconomie etc.
Ne-am dori, de asemenea, să știm care este istoria și tradiția cercetării biblioteconomice în țările respective și care aspect al cercetării domină - umană și socială sau tehnologică? Oricine este binevenit să colaboreze şi dorim să prezentăm rezultatele pe patru direcţii, după cum urmează:
· Studii privind istoria carţii (manuscrise și carte veche, până la 1800)
· Biblioteconomie
· Studii moderne despre carte (inclusiv lectură, publicare, digitizare)
· Studii de informare (aspectele tehnologice și umane ale societății informaționale)
Ne concentrăm în principal asupra acelor țări și regiuni care au fost, din punctul nostru de vedere, „pete albe” până în prezent. În timp ce țările anglo-saxone, Rusia sau Germania au documentat masiv istoria şi cercetarea în domeniul biblioteconomiei din ţările lor, în opinia noastră Orientul Apropiat și Extremul Orient, America Latină, Africa de Nord, precum și unele regiuni din Europa rămân încă terenuri nedescoperite. Astfel, ne propunem să elaborăm o lucrare în mai multe volume (o culegere/compilaţie de texte) despre dezvoltarea ştiinţei informării în următoarele regiuni ale lumii (acesta este o subdivizare provizorie):
1. Orientul Apropiat
2. Extremul Orient
3. Caucaz
4. Europa
5. America Latină
6. Nordul Africii
Acest tip de cercetare, din câte ştim, nu a mai fost realizat până acum. Prin urmare, aceasta va fi o lucrare de pionierat, prima de acest gen. În primul rând, va putea fi prezentată istoria, starea de fapt, domeniile curente de interes și direcțiile de dezvoltare ale ştiinţei informării, în diverse regiuni și arii culturale. În al doilea rând, aceasta va contribui la înţelegerea asemănărilor și a deosebirilor în definirea și aplicarea ei în diferite țări. În al treilea rând, pe baza textelor adunate, vom putea formula câteva concluzii, generalizări și direcţii comune ale ştiinţei informării. (Traducere de Laura Silvestru, Biblioteca Judeteana Brasov)


Versiunea in engleză:


Dear Colleague,

I am a Polish LIS researcher and currently I am preparing a big international project on worldwide LIS development (see the detailed description below). The main aim of the project is to prepare a compendium of knowledge on world research on librarianship / book studies / bibliology / information studies. Would you be interested in such cooperation? Or, maybe you could forward my letter to those of your colleagues who could contribute? 

I will be grateful for your answer and any hints. 


Best regards,
Assist. Prof. Piotr Tafiłowski
Maria Curie-Skłodowska University, Lublin, Poland


Librarianship, book and information studies have a long history. Depending on the country, they have been developing in different ways, they have derived from different traditions, and currently LIS evolve in divers directions.
A group of Polish LIS researchers in collaboration with international researchers wish to conduct a study aiming at presentation of LIS directions of development in different parts of world . We are interested in problems and research that are in focus of our colleagues from other countries. Do the conduct studies on, for example, information in digital environment , manuscripts, old-print books, modern books, librarianship, etc.?
We would also like to know what is the history and the tradition of LIS research in given countries, and which aspect of research dominates – human and social or technological? Everyone is welcome to collaborate, we would like to present the results within four frameworks as follows:
·         Studies on book history (manuscripts and old prints until 1800)
·         Librarianship
·         Modern book studies (including readership, publishing, digitization)
·         Information studies (technological and human aspects of information society)
We mainly focus on those countries and regions that have been so far blank spots, from our point of view. Insofar as Anglo-Saxon countries, Russia, or Germany have throughoutly documented their LIS history and research, in our opinion The Near and Far East, Latin America, North Africa as well as some regions of Europe still remains undiscovered lands. Thus, we propose to prepare a multi-volume work (a compilation of texts) dedicated to the development of LIS in the following regions of the World (this is a draft subdivision):
1.      Near East
2.      Far East
3.      Caucasus
4.      Europe
5.      Latin America
6.      North Africa
This kind of research has not been conducted yet, according to our knowledge. Hence, it will be a pioneer work, the first of its kind. First, it will allow to present the history, the state-of-the-art, the current fields of interest and the directions of development in LIS in diverse regions and cultural circles. Second, it will help understand the similarities and differences in defining and applying in different countries. Third, on the basis of collected texts, we will like to suggest some conclusions, generalizations and common frameworks for LIS.




joi, 9 iunie 2016

EBLIDA si Biblioteca Nationala din Letonia deruleaza un studiu privind Educatia Non Formala si Informala organizata de bibliotecile publice din Europa. Sunteti rugati sa raspundeti acestui chestionar https://www.surveymonkey.com/r/LibA4EU_survey  pana la 17 Iunie. Rezultatele ne vor fi utile tuturor. Multumesc!

joi, 31 martie 2016

Cum să fii un bun manager. Sfaturile unui trainer NATO şi NASA: „Atunci când cineva pleacă dintr-o companie, de cele mai multe ori pleacă din cauza şefului“


Desi articolul de mai jos nu este despre bibliotecari si managerii de biblioteci, adevarurile exprimate se regasesc - din nefericire - la tot pasul in comunitatea bibliotecareasca romaneasca.

Unul dintre cel mai bine cotaţi speakeri din lume în domeniul leadershipului, Jim Bagnola (67 de ani), susţine că oamenii nu părăsesc companiile, ci îşi părăsesc şefii, dar şi că un manager prost îl poate poate băga pe angajat în spital. Italianul se simte legat de România, unde ţine cursuri de 16 ani şi unde a fost naş de botez de 3 ori.

„Un lider conduce oameni şi manageriază lucruri - bugete, programe. Repet: manageriază lucruri“, le-a spus Jim Bagnola, un faimos şi apreciat speaker în domeniul leadershipului mondial, managerilor ardeleni veniţi să caute soluţii eficiente ca să-şi sporească afacerea. Acesta a oferit trainiguri reprezentanţilor NASA, NATO, Siemens, Motorola, Shell Oil Company, Serviciile Secrete ale SUA, Departamentul Forţelor Aeriene, Hotelurile Marriott. Jim Bagnola a acordat un interviu cotidianului „Adevărul“ în care a vorbit despre cele acele lucruri pe care un bun manager ar fi bine să le pună în practică ca să aibă o afacere de succes, dar şi despre fantoma comunistă care încă bântuie comunicarea dintre angajaţii şi managerii români.
in foto: Jim Bagnola la trainingul din Cluj, 29 martie  FOTO GreenMind Studio

Articolul integral, la - http://adevarul.ro/locale/cluj-napoca/cum-bun-manager-sfaturile-unui-trainernato-nasa-atunci-pleaca-dintr-o-companie-cele-mai-multe-pleaca-cauza-sefului-1_56fbe03a5ab6550cb86503cf/index.html

marți, 22 martie 2016

Finanţare pentru expunerea în online a un milion de obiecte româneşti de artă


Fostul director al Institutului de Memorie Culturală, Dan Matei (foto), a declarat la emisiunea „24 de minute” (la TV Digi24) că România a obținut o finanțare de 11 milioane de euro pentru crearea unei platforme online pe care să fie expuse un milion de obiecte de artă din patrimoniul românesc. Dan Matei a precizat că în acest fel orice cetățean, în orice colț al lumii s-ar afla, ar avea acces la obiectele de artă din România.

Fostul director al Institutului Memoriei Culturale a explicat că instituțiile de cultură din România nu au suficient personal, iar cel care există este prost plătit.

„Institutul meu este agregatorul naţional pentru Bibliotecă. Din astea 177.000 de obiecte expuse, 90.000 sunt expuse de institutul meu. Instituţiile culturale care ar trebui să expună ar trebui să facă nişte eforturi suplimentare. Presupune eforturi în plus. Imaginea trebuie să fie bună, descrierea adecvată, să fie pusă la o adresă stabilă. Ministerul meu, măcar la instituțiile naţionale ar fi putut să le ceară mai apăsat. Să le ceară să expună mai mult online. S-a ferit să facă asta”, a declarat Dan Matei.

Dan Matei este și membru în Consiliul Științific al Institutului Național al Patrimoniului și timp de 20 de ani a fost director al Institutului de Memorie Culturală.


De asemenea, Dan Matei este reprezentantul României în grupul de experți ai UE pentru digitizare.


Integral la: http://www.digi24.ro/Stiri/Digi24/24+Minute/Fostul+director+al+Institutului+de+Memorie+Culturala+Dan+Matei+i

foto ro.linkedin.com

vineri, 6 noiembrie 2015

Noua Strategie Europeana și Planul său de realizare 2015-2020


Europeana are o Strategie până în anul 2020 (http://strategy2020.europeana.eu/). E un document interesant care oferă o perspectivă pe termen lung pentru Europeana și rețeaua sa de parteneri (Europeana Network Association). Acest document nucleu este însoțit de un adevărat Plan de afaceri.
Ideologic se desprinde ideea creării unui spațiu „al Tuturor” (Commons), care să fie transmis generațiilor următoare.
Misiunea Europeana este „să transforme lumea prin cultură”. Acesta este afirmația nucleu pe care acest document se dezvoltă. Merită reținută.
EuropeanaStrategyTiers
Date importante: 90% din patrimoniu nu a fost digitizat. Ceea ce există este aproximat la 300 de milioane de obiecte, care sunt reprezentări digitale a multitudinii de suporturi și forme de expresie culturală. Din aceste obiecte doar o treime sunt online și doar aproximativ 3% din ceea ce există online permite reutilizarea ( pentru detalii vezi proiectul enumerate.eu, mai ales datele existente la http://enumeratedataplatform.digibis.com/ ).
Este nevoie să reținem felul în care Europeana se recomandă: o rețea care are trei valori, trei principii de lucru:
  • utilitate - „cultura catalist pentru schimbări sociale și economice”;
  • reciprocitate - „puterea colaborării creative și a lucrului în echipă” + „inovație”;
  • „sursă sigură” - date autentice, de încredere, robuste.
EUfinal19impact 1024x390
Strategia pomenește o trecere de la portal la platformă, realizare care ar permite reutilizarea și participarea: „un loc nu doar pentru a fi vizitat, dar și unde poți contribui, să te joci și să creezi”, o platformă multifațetată. Această entitate va avea:
  • un nucleu care colectează date, conținut și tehnologie,
  • un nivel de acces unde standardizăm și îmbogățim nucleul (plus definire de „reguli de operare” și interfețe pentru acces),
  • un nivel al serviciilor (experiențe de lucru dedicate) împlicând interfețe de acces pentru 3 grupuri de beneficiari [„profesioniștii”, „beneficiari finali”, „creativii”].
Prioritățile Strategiei
#1 Îmbunătățirea calității datelor.
Reținem din tot „condițiile de licențiere cu licențe deschise” (trimite la definiția pentru deschis, versiunea 2 http://opendefinition.org/od/2.0/en/ ).
#2 Deschiderea datelor
Se va lucra cu partenerii și factorii de decizie din Europa pentru a face toate operele digitizate din Domeniul Public liber accesibile pentru a fi reutilizate fără restricții. Se va face lobby pentru ca principiile stabilite în Carta Europeana pentru Domeniu Public și Raportul o Nouă Renaștere să fie aplicate tuturor proiectelor de digitizare finanțate public din Europa. Reținem ideea creării unei infrastructuri de tip cloud proprie.
#3 Creare de valoare pentru parteneri
Crearea unui „spațiu de interese comune”, un „Commons” care să fie dat generațiilor viitoare. Se vorbește în fapt de construirea unei infrastructuri comune care să aducă beneficii de vizibilitate și reducere a costurilor. Este o trimitere clară către structura de tip cloud.
Pentru a înțelege mai bine punerea în practică a Strategiei, cel mai bine este să mergem la Planul de realizare (notă: este preferabil termenul acesta celui de afaceri). Îl vom numi de acum simplu Planul.
Documentul Planului de realizare se centrează pe trei ținte:
1. Crearea de valoare pentru parteneri
2. Îmbunătățirea calității datelor
3. Deschiderea datelor
Planul introduce o a patra țintă:
4. Întărirea organizației
Câteva cuvinte despre fiecare dintre aceste ținte. Pentru o mai mare cursivitate vom trata subiectele pe obiective, așa cum sunt ele prezentate în document.
Obiectivul 1 - Asigurarea unei mai bune experiențe beneficiarilor.
Pe scurt, se dorește punctarea setului de elemente cu valoare pentru diferite categorii de părți interesate. Pentru cei interesați de date („data partners”), va exista Europeana Publishing Framework, un serviciu de tip platformă dedicat partajării datelor și a conținutului. Se așteaptă o adoptare de toți membrii Europeana Network Association undeva în 2017 pentru un efort care a început în această toamnă (2015).
Un alt punct de interes va fi creșterea vizibilității unui panou dedicat statisticilor - http://statistics.europeana.eu/welcome. În primă fază vor fi oferite partenerilor date importante privind colecțiile proprii, până la finalul lui 2016 iar până la finalul lui 2017, vor fi integrate și informații de la outleturi socialmedia precum Facebook și Pinterest. Acestora li se vor adăuga studii de caz așa cum este cel de la http://pro.europeana.eu/blogpost/how-the-rijksmuseum-opened-up-its-collection-a-case-study.
:: pe scurt: statistici->parteneri(+FB && Pinterest [2017]) + studii de caz
Interesante categorisirile pentru grupurile țintă de beneficiari finali:
Vulturi culturali („culture vultures”): „profesioniști sau «amatori experți» în patrimoniu sau persoane care au un interes dincolo de medie pentru cultură”.
Hoții de cultură („cultural snatchers”): „persoane care nu caută activ conținut cultural, dar cărora le place să folosească elemente în timeline-urile de pe media sociale”.
Pentru vulturi va fi dezvoltat pe mai departe Europeana Collections: http://test.europeana.eu/portal -> seturi de date ["unice", "de încredere", "adesea reutilizabile"].
Hoții vor fi ademeniți prin Wikipedia și Pinterest.
Reutilizatorii: în domeniul educației se urmărește un parteneriat cu Apple pentru elaborarea de conținut online pentru învățare. Se va continua parteneriatul cu European Schoolnet și Euroclio. Se va căuta parteneriate cu noduri de educație precum Coursera și Khan Academy.
EUfinal04 Pro V4 1024x768EUfinal03 Labs V3 1024x768EUfinal02 End Users V4 1024x768
Ce înseamnă ca efort pentru Europeana (focalizări cum spun ei): „îmbunătățirea și rafinarea ofertei de resurse”. Ce înseamnă asta pentru ei: „conținut gestionat («curated») de înaltă calitate, licențiat deschis” dar și „instrumente software și servicii mai bune”.
S-ar părea că se dorește și inițierea unor proiecte în parteneriat cu cei care ar avea un interes să folosească astfel de conținut. Interesantă este opțiunea pentru inițiative Smart Cities. Citind acestea nu îmi dispare senzația că acest document este foarte, foarte ambițios.
Iată că se vorbește și de bani la zona de focalizare pe creșterea accesului la finanțare și este dat drept exemplu European Investment Advisory Hub.
REȚINEM cui se adresează obiectivul: parteneri de date, beneficiari finali[„vulturi culturali”, „hoți de cultură”], reutilizatori
Obiectivul 2 - gândire centrată pe rețea
Punct forte pentru 2015: înființarea asociației (Europeana Network Association) cu propriul Consiliu. Aceasta are reprezentanți în bordul Fundației Europeana. Se așteaptă ca între 2016 - 2017 Asociația Rețelei să fie implicată în toate aspectele realizării acestul Plan. Ținta cu adevărat valoroasă este aceea a realizării sustenabilității Europeana prin acțiunea membrilor rețelei.
Obiectivul 3 - transformarea modului în care se face disponibil patrimoniul cultural european.
Acest obiectiv vizează direct realizarea infrastructurii Europeana Cloud. Reținem faptul că Europeana va deveni o infrastructură centrală de servicii în vreme ce agregatorii se vor transforma în „huburi de experți” (agregatorii de domeniu) și „huburi de servicii” (agregatorii naționali). The European Library (TEL) va fi primul agregator care se va transforma într-un hub de experți. Acest huburi de experți au rolul de a face infuzie de cunoaștere către membrii rețelei.
Europeana Cloud Services va fi lansat în primăvara lui 2016.
Un alt punct interesant este faptul că Europeana va parcurge paginile site-urilor partenerilor pentru a extrage date și pentru a le pune într-un index al Europeana. Într-adevăr se pune problema bunului markup existent pe aceste pagini.
Obiectivul 4 - căutarea unor date de o calitate mai mare
Europeana Creative a indicat faptul că nivelul de calitate a datelor este insuficient pentru majoritatea cazurilor.
Îmbunătățirea calității datelor adresează printr-un nou concept intitulat Europeana Publishing Framework - Cadrul Editorial Europeana, diverse aspecte care țin de feluritele probleme care apar și au apărut în ceea ce privește calitatea, drepturile de autor, etc. Aceste subiecte sunt ordonate pe niveluri (tiers), avându-l pe cel mai de sus ca fiind cel al deschiderii pentru reutilizare. Detalii pot fi urmărite în acest videoclip: https://vimeo.com/138177046.
Datele vor beneficia de expresivitatea Definiției pentru deschis 2.0 de la http://opendefinition.org/od/2.0/en/
Se înțelege faptul că Europeana Publishing Guide (http://pro.europeana.eu/files/Europeana_Professional/Aggregation/Europeana%20-%20Publication%20Policy.pdf) va suferi modificări definind criteriile pentru acceptarea resurselor care vor fi acceptate în Europeana.
În 2016 și 2017 Europeana va aborda o atitudine mai aplicată către gestiunea metadatelor. Pentru aceasta spune că va dezvolta o strategie pentru conținut.
Obiectivul 5 - dezvoltarea de servicii bazate pe comunitate
Până în anul 2018, vom stabili și vom consolida un proces de design centrat pe utilizator care să aducă utilitate celor care folosesc serviciile și partenerii din zona datelor și care să fie neutru din punct de vedere al dispozitivelor folosite.
Tot până în 2018, va fi îmbunătățit sistemul de regăsire și ierarhizare a motorului de căutare. Europeana spune că va atinge acest lucru prin mutarea centrării atenției de la înregistrări către entitățile formate și a relațiilor existente între acestea. În subiectul intitulat „participarea audienței”, beneficiarii vor putea să contribuie la colecțiile existente și să facă legături utile între entități.
Obiectivul 6 - Provocarea interoperabilității
Ținta strategică este de a face din EDM - Europeana Data Model standardul de-facto pentru schimbul de date interoperabile din sectorul patrimoniului cultural. Unul din scopuri este cel de a îmbunătăți fluxurile de date și agregarea. Se caută soluții de colaborare și preluare a experiențelor proiectelor CLARIN și DARIAH pentru a prelucra ușor text și pentru a face o punte cu sfera cercetării.
Va urma o plenară a rețelei EuropeanaTech în 2017. Bibliografiile din biblioteci vor fi utilizate pentru a valorifica și conținutul în format tradițional.
O concluzie demnă de reținut la care ajunge Planul: „la nivel operațional, finanțarea bazată pe proiecte creează dificultăți, incluzând probleme legate de fluidități, care limitează abilitatea de a asigura dezvoltarea operațiunilor”.
Europeana își propune să rezolve această problemă în următorii doi ani.
Obiectivul 7 - Finanțarea pe termen lung
Se pare că este nevoie de mai multe eforturi în a recunoaște Europeana ca fiind de importanță strategică în viziunea statelor membre.
O soluție se dorește a fi găsită până la mijlocul anului 2017. Reținem faptul că statele membre vor avea un aport direct care va reprezenta 10% din suma de 10 milioane de euro necesare pe an. Până în 2018 se dorește realizarea unei rezerve de 1 milion de euro.
Obiectivul 8 - transformarea organizației din bună în foarte bună
Se urmărește o colaborare mai bună între diferitele echipe concomitent cu o transparentizare a practicilor, rolurilor și responsabilităților din Europeana + The European Library.
O veste interesantă este că birourile se vor muta din nou la Biblioteca Regală din Haga. Se va extinde rețeaua birourilor satelit cât mai larg posibil în statele membre.
Ei bine, acum că am trecut prin Strategie și Plan, vă invit să meditați la felul în care se va lucra la nivel european pentru a lua cele mai bune exemple și pentru a evita părțile care nu ne sunt necesare în propria noastră dezvoltare.
Aș mai invita toate părțile cu responsabilități în promovarea culturii române prin resurse digitizate să se apropie încet, încet de nucleul care creează un cadru de constituire a Bibliotecii Digitale a României și împreună să începem să lucrăm cu toții.

Scris de