luni, 28 octombrie 2013
vineri, 25 octombrie 2013
Future Communities şi Grupul Impact în sprijinul bibliotecarilor !
Joi, 31 octombrie 2013, ora 12, la Biblioteca Naţională a României, în Cabinet bibliologic II , bibliotecarii Grupului Impact vă invită la prezentarea lucrării „Servicii pentru comunitate în bibliotecile publice din România”
În cadrul atelierului veţi face cunoştinţă cu autorii ei, modul în care au conceput această lucrare, cui îi foloseşte şi câteva suprize, sperăm noi, plăcute.
Nu uitaţi, la evenimentul Future Communities se va vorbi despre serviciile moderne din bibliotecile publice româneşti, deci, va fi interesant.
Text integral
Text integral
Prima parte a lucrării prezintă câteva aspecte teoretice de care trebuie să ţinem cont atunci când dorim să creăm un serviciu de bibliotecă.În bibliotecile publice româneşti nevoile comunităţii, de cele mai multe ori se intuiesc şi se identifică de prea puţine ori prin metode specifice. De asemenea, adeseori, după implementare, nu se practică analiza impactului real al acelui serviciu, eficienţa lui. Consecinţele sunt deductibile: comunitatea nu simte că primeşte exact ceea ce are nevoie şi, prin urmare, nu percepe biblioteca publică ca pe o instituţie utilă şi necesară.
Partea a doua conţine modele de bune practici şi se bazează pe prelucrarea unor date solicitate pe parcursul anului 2012 tuturor bibliotecilor judeţene româneşti. Majoritatea au acceptat să ne livreze informaţiile solicitate, însă o mică parte a decis să nu o facă, deşi am insistat cu rugămintea de a ne răspunde. Aşa cum este normal, am respectat opţiunea tuturor şi am folosit doar ce am avut la dispoziţie. Cei care au colaborat, au făcut acest lucru, în primul rând, pentru propria promovare şi apoi pentru comunitatea bibliotecilor publice româneşti, iar pentru acest lucru le suntem recunoscători şi le mulţumim!
Exemplele de bune practici au fost selectate după modul relevant în care au fost prezentate în chestionarul completat de biblioteci sau pentru că s-au remarcat din multitudinea de servicii asemănătoare prin nişte particularităţi deosebite, care au făcut ca acele exemple să devină reprezentative sau original aplicate. În niciun caz selecţia nu s-a realizat favorizând vreo bibliotecă sau minimizând meritele alteia şi este bine să precizăm acest lucru foarte clar pentru a reduce probabilitatea apariţiei unor suspiciuni în acest sens. Considerăm că o astfel de abordare ar fi redus calitatea lucrării de faţă, deci am respins-o de la început.
Indexul, existent la final, cuprinde toate bibliotecile care ne-au oferit informaţii indiferent dacă au fost selectate ca exemple de bună practică sau nu. De asemenea, toţi cei interesaţi pot obţine informaţii de contact în cazul în care doresc să realizeze un schimb de experienţă cu bibliotecile pe care le-am amintite în această lucrare.
Bibliotecile creează în permanenţă servicii noi pentru public, renunţă la altele, prin urmare, trebuie să acceptăm ideea că, din momentul primirii datelor din teritoriu şi până la prelucrarea lor finală sub această formă, au mai avut loc modificări, însă cele cuprinse în paginile următoare sunt suficiente pentru a pune în valoare eforturile bibliotecarilor pentru comunităţile lor.
Grupul Impact
luni, 23 septembrie 2013
Ghidul metodistului - varianta din 2011, de la care am pornit
Această variantă a ghidului metodistului a fost propusă de echipa Mihai Grinea, Virgil Cojocaru și Ștefan Pleșoianu în 2011.
Material valoros, care prezintă experiența multor ani de activitate metodică eficientă in biblioteci judetene mari- Iasi, Neamț, Constanța, acest material stă la baza variantelor ulterioare.
Colegii noști au fost primii care au insistat pentru crearea unui material care să ofere repere pentru uniformizarea activității metodice în bibliotecile publice.
Variantele ulterioare au apărut pentru a prezenta experiențe diferite, moduduri de lucru diferite dar la fel de eficiente. (DP)
Cuprins:
1. ARGUMENT
Acest ghid acoperă o lipsă acută în sistem și vine în întâmpinarea solicitării colegilor prezenți la întâlnirea națională a metodiștilor și coordonatorilor Biblionet. Necesitatea unui instrument de lucru și a unor norme și criterii unitare la nivel național în activitatea de îndrumare metodologică a bibliotecilor publice este mai mult decât stringentă în contextul exploziei informaționale și a dezvoltării rețelelor județene Biblionet, către o rețea națională.
În multe biblioteci județene bibliotecarul metodist nu are sarcini clare, concrete iar colectivul, uneori și managerul bibliotecii nu au o vedere de ansamblu asupra elementelor componente ale activității metodice, fapt care duce la atribuirea de sarcini și servicii nespecifice pentru metodist, neglijându-se în același timp segmente importante ale acestei activități.
De asemenea, există biblioteci județene care încă nu au postul de metodist ocupat, sau unde sunt angajați bibliotecari fără experiență, ce au nevoie de o pregătire prealabilă temeinică pentru a putea coordona eficient activitatea compartimentului și pentru a putea asigura aplicarea unitară a normelor biblioteconomice și a legislației în domeniu. În același timp, criteriile de evaluare care se regăsesc în legislație - Regulamentul din 21 iulie 2010 (http://legestart.ro/Regulamentul-2010-evaluarea-performantelor-profesionale-individuale-promovarea-avansarea-personalului-contractual-aparatul-propriu-Ministerului-Culturii-Patrimoniului-N-(MzU5MjI2).htm) nu sunt măsurabile, în majoritatea lor și pot fi utilizate doar pe baza observației directe, pentru subalternii direcți.
Ca o concluzie, apariția Ghidului reprezintă crearea unei baze a profesiei și activității metodistului precum și un pas înspre certificarea și existența de sine stătătoare a acestei profesii și a statutului bibliotecarului metodist în biblioteca publică.
Metodiștii Grupului IMPACT mulțumesc Bibliotecii Naționale și IREX România, colegilor din IMPACT și din bibliotecile publice, pentru suportul activ la concretizarea acestui proiect!
2. REȚEAUA NAȚIONALĂ DE BIBLIOTECI PUBLICE – din perspectiva activității metodice
1. Argument
2. Rețeaua națională a bibliotecilor publice – din perspectiva activității metodice
2. Rețeaua națională a bibliotecilor publice – din perspectiva activității metodice
3. Biroul de Coordonare
Metodică și Formare Profesională
4. Fişa postului pentru metodist
4. Fişa postului pentru metodist
5. Proiect de activitate
pentru Biroul Coordonare Metodică și Formare Profesională
6. Evaluarea și
Îndrumarea activității bibliotecilor publice
Principii
Indicatori și Repere orientative pentru (auto)evaluare
Organizarea activității metodice în teren
Tematica de îndrumare și evaluare a activității bibliotecilor publice
Elemente ale Proiectului de activitate pentru biblioteca publică
Proiect de buget pentru biblioteca publică
Măsuri pe termen scurt pentru îmbunătățirea activității
Fişa postului pentru bibliotecar
Fişa de evaluare
7. Pregătirea profesională a bibliotecarilor din rețea
Principii
Indicatori și Repere orientative pentru (auto)evaluare
Organizarea activității metodice în teren
Tematica de îndrumare și evaluare a activității bibliotecilor publice
Elemente ale Proiectului de activitate pentru biblioteca publică
Proiect de buget pentru biblioteca publică
Măsuri pe termen scurt pentru îmbunătățirea activității
Fişa postului pentru bibliotecar
Fişa de evaluare
7. Pregătirea profesională a bibliotecarilor din rețea
8. Propuneri de
optimizare și reformare a activității Biroului
1. ARGUMENT
Acest ghid acoperă o lipsă acută în sistem și vine în întâmpinarea solicitării colegilor prezenți la întâlnirea națională a metodiștilor și coordonatorilor Biblionet. Necesitatea unui instrument de lucru și a unor norme și criterii unitare la nivel național în activitatea de îndrumare metodologică a bibliotecilor publice este mai mult decât stringentă în contextul exploziei informaționale și a dezvoltării rețelelor județene Biblionet, către o rețea națională.
În multe biblioteci județene bibliotecarul metodist nu are sarcini clare, concrete iar colectivul, uneori și managerul bibliotecii nu au o vedere de ansamblu asupra elementelor componente ale activității metodice, fapt care duce la atribuirea de sarcini și servicii nespecifice pentru metodist, neglijându-se în același timp segmente importante ale acestei activități.
De asemenea, există biblioteci județene care încă nu au postul de metodist ocupat, sau unde sunt angajați bibliotecari fără experiență, ce au nevoie de o pregătire prealabilă temeinică pentru a putea coordona eficient activitatea compartimentului și pentru a putea asigura aplicarea unitară a normelor biblioteconomice și a legislației în domeniu. În același timp, criteriile de evaluare care se regăsesc în legislație - Regulamentul din 21 iulie 2010 (http://legestart.ro/Regulamentul-2010-evaluarea-performantelor-profesionale-individuale-promovarea-avansarea-personalului-contractual-aparatul-propriu-Ministerului-Culturii-Patrimoniului-N-(MzU5MjI2).htm) nu sunt măsurabile, în majoritatea lor și pot fi utilizate doar pe baza observației directe, pentru subalternii direcți.
Ca o concluzie, apariția Ghidului reprezintă crearea unei baze a profesiei și activității metodistului precum și un pas înspre certificarea și existența de sine stătătoare a acestei profesii și a statutului bibliotecarului metodist în biblioteca publică.
Metodiștii Grupului IMPACT mulțumesc Bibliotecii Naționale și IREX România, colegilor din IMPACT și din bibliotecile publice, pentru suportul activ la concretizarea acestui proiect!
2. REȚEAUA NAȚIONALĂ DE BIBLIOTECI PUBLICE – din perspectiva activității metodice
Bibliotecile publice fac parte integrantă a sistemului naţional
informaţional, ca instituţii de importanţă strategică prin participarea
constructivă la înfăptuirea şi dezvoltarea unei societăţi democratice, la
realizarea unui nivel satisfăcător de educaţie şi, de asemenea, la asigurarea
accesului liber şi nelimitat la cunoaştere, gândire, cultură şi informaţie.
Bibliotecile publice din România sunt structurate într-o rețea alcătuită
din: biblioteci judeţene, biblioteci municipale/orăşeneşti şi biblioteci
comunale, aşa cum se precizează şi în legea bibliotecilor:
a) Biblioteca Metropolitană Bucureşti;
b) bibliotecile judeţene;
c) bibliotecile municipale şi orăşeneşti;
d) bibliotecile comunale.
Biblioteca Naţională a României este centru naţional metodologic,
iar în această calitate:
- elaborează şi emite instrucţiuni şi norme metodologice pentru
bibliotecile publice;
- realizează şi coordonează activitatea de informare şi documentare din
sistemul naţional de biblioteci publice;
- elaborează programe şi metodologii privind informatizarea bibliotecilor
publice.
- coordonează
proiectul de realizare a Catalogului colectiv naţional al publicaţiilor
româneşti şi străine, precum şi alte proiecte de interes naţional în domeniu;
Bibliotecile judeţene îndeplinesc, de asemenea, rol metodologic
faţă de bibliotecile orăşeneşti şi comunale. Din cele 4 atribuții principale prevăzute în Legea bibliotecilor pentru
biblioteca județeană, la Art. 28, trei dintre acestea se
referă la activitatea cu bibliotecile publice din rețeaua județeană:
b) coordonează
activitatea bibliotecilor publice de pe raza judeţului în care îşi desfăşoară
activitatea, prin acţiuni specifice de îndrumare şi de evaluare, prin proiecte,
programe şi activităţi culturale, precum şi acţiuni de îndrumare profesională;
asigură aplicarea unitară a normelor biblioteconomice şi a legislaţiei în
domeniu şi coordonarea aplicării strategiilor şi programelor de automatizare a
activităţilor şi serviciilor acestor biblioteci;
c) elaborează şi editează (. . .), materiale de
îndrumare metodologică şi alte publicaţii, alcătuiesc baze de date şi
organizează centre de informare comunitară, cooperează cu autorităţile
administraţiei publice locale, cu instituţiile responsabile, potrivit legii, şi
cu organismele neguvernamentale în realizarea obiectivelor educaţiei
permanente;
d) elaborează
norme privitoare la funcţionarea bibliotecilor publice din oraşele şi
municipiile din judeţul respectiv, precum şi pentru organizarea de filiale
specializate pentru copii, tineri şi adulţi, cu respectarea normelor emise de
Biblioteca Naţională a României.
De asemenea, rolul de coordonare a
activității bibliotecilor publice din rețea se regăsește și în alte articole
ale legii:
(2) Angajarea
personalului de specialitate din bibliotecile finanţate din fonduri publice,
fără personalitate juridică, se realizează prin concurs organizat de
autoritatea finanţatoare; din comisiile de concurs va face parte în mod
obligatoriu şi reprezentantul bibliotecii cu rol de coordonare metodologică.
Art. 48. - Promovarea, sancţionarea, eliberarea
din funcţie şi destituirea personalului din bibliotecile de drept public se
realizează în conformitate cu prevederile legale; în cazul bibliotecilor fără
personalitate juridică se va solicita în mod obligatoriu şi avizul bibliotecii
cu rol de coordonare metodologică.
Bibliotecile publice sunt biblioteci de tip enciclopedic care
servesc interesele de informare, studiu, lectură, educaţie şi de petrecere a
timpului liber pentru toţi membrii comunităţii locale sau judeţene, prin
activităţi şi servicii specifice.
În cadrul sistemului naţional de biblioteci, bibliotecile publice joaca un
rol esenţial în accesul egal şi neîngrădit la informaţie şi la documentele necesare
informării, educaţiei permanente şi dezvoltării personalităţii utilizatorilor,
fără deosebire de statut social sau economic, vârstă, sex, apartenenţă
politică, religie ori naţionalitate, datorită faptului că oferă servicii
întregii comunităţi locale sau zonale, ca parteneri în procesul educaţiei
permanente şi ca instituţii cu rol social, cultural şi recreativ.
Funcţiile bibliotecilor publice
miercuri, 14 august 2013
EVALUAREA ŞI ÎNDRUMAREA ACTIVITĂŢII BIBLIOTECILOR PUBLICE-
In lipsa unei metodologii clare descrise in materialele de specialitate, fiecare metodist si-a creat propriile proceduri bazate de putinele articole pe care fiecare le-a gasit in legislatie, regulamente, fise de post anterioare. Aceste proceduri poarta amprenta personalitatii metodistului, sau grupului de metodisti care au lucrat in acest mod .
Avem resurse diferite, abordari diferite pentru a incerca sa ajungem la rezultate cat mai bune în indrumarea activitatii bibliotecarilor din bibliotecile publice .
Abordarea propusa mai jos este a colegei noastre din Hunedoara, Mariana Marian ,metodist la Biblioteca Judeteana din Deva.
EVALUAREA ŞI ÎNDRUMAREA ACTIVITĂŢII BIBLIOTECILOR PUBLICE
Mariana Marian , Deva
Activitatea de evaluare și
îndrumare se realizează de către bibliotecile județene în baza Legii
bibliotecilor - nr. 334 din 2002, cu
modificările ulterioare, art. 28 litera b):
b) coordonează activitatea
bibliotecilor publice de pe raza judeţului în care îşi desfăşoară
activitatea, prin acţiuni
specifice de îndrumare şi de evaluare,
prin proiecte, programe şi activităţi
culturale, precum şi acţiuni de
îndrumare profesională; asigură aplicarea unitară a normelor
biblioteconomice şi a
legislaţiei în domeniu şi coordonarea aplicării strategiilor şi programelor de
automatizare a activităţilor şi serviciilor acestor biblioteci.
EVALUAREA
În momentul de față, cadrul
legislativ nu prevede/ impune utilizarea rezultatelor evaluării de către
autoritatea finanțatoare în scopul aprecierii activității bibliotecarului,
îmbunătățirea sau diversificarea activității și patrimoniului bibliotecii.
Rapoartele de evaluare (evaluările)
pot servi însă atât în acest scop, cât și pentru fundamentarea hotărârilor
privind constituirea bugetului bibliotecii (solicitare și alocarea de sume
pentru achiziție de documente, softuri de bibliotecă,extinderea și
reorganizarea spațiului, modernizare, renovare, achiziție de mobilier, instalații
și echipamente, tehnologie, extinderea activității prin crearea de noi
servicii sau dezvoltarea celor existente, derularea unor programe cu finanțare
parțială, etc.)
luni, 5 august 2013
Coordonarea metodică şi formarea profesională*
Fără conştientizarea importanţei acestor două atribuţii - de către
managementul bibliotecii judeţene şi metodist/metodişti (pe de o parte) şi de
către autorităţile judeţene/locale finanţatoare (pe de altă parte) – statutul de bibliotecă „judeţeană”
există doar din punct de vedere teoretic. Neîndeplinindu-şi două
dintre cele mai importante funcţii ale sale – mai ales că acestea sunt cele care îi dau legitimitate în relaţia cu
teritoriul – o astfel de bibliotecă judeţeană se rezumă la a funcţiona ca
bibliotecă municipală (a reşedinţei de judeţ). Sigur, o biblioteca “judeţeană”
aflată în această situaţie poate fi foarte performantă, poate oferi cele mai moderne şi
diversificate servicii pentru publicul de toate vârstele şi îi poate avea înscrişi
sau deserviţi sub formă de utilizatori pe aproape toţi cetăţenii
municipiului-reşedinţă de judeţ. Însă „judeţeană”, cu adevărat, biblioteca
respectivă nu va fi nicio clipă şi nici
nu va fi luată în consideraţie ca atare, până nu:
- îşi organizează (înfiinţează, unde este cazul) cadrul în care se realizează coordonarea
metodică şi formarea profesională continuă pentru teritoriu
- încadrează/ specializează (dacă dacă este cazul) metodist/metodişti, în funcţie numărul de numărul
de localităţi ale judeţului, în care trebuie să funcţioneze tot atâtea biblioteci
publice.
Cadrul în care se realizează coordonarea metodică şi
formarea profesională continuă. Obiectivele.
În esenţă, primul pas pentru
împlinirea dezideratului “coordonarea metodică şi formarea profesională a
bibliotecarilor publici din judeţ” constă în înfiinţarea/organizarea Biroului
(Compartimentului) de Coordonare Metodică şi Formare Profesională.
Acest birou este constituit din unul sau mai mulţi metodişti, direct
implicaţi în urmărirea unor obiective clare:
a)
funcţionarea unei biblioteci publice
în fiecare localitate - comună, oraş, municipiu - cum prevede, de altfel, şi
Legea bibliotecilor
b)
încadrarea/ formarea, pentru fiecare
bibliotecă publică din judeţ, de personal calificat/ în curs de calificare; numărul
de bibliotecari este stabilit tot conform Legii bibliotecilor, care se
raportează la populaţia comunităţii deservite
joi, 11 iulie 2013
Statistica de impact
În zilele de 24 şi 25 iunie am urmat un curs de statistică, iniţiat de ABR, cu sprijinul IFLA, cu participarea IREX şi ANBPR. Cursul, susţinut de un specialist, profesorul norvegian Tord Høivik, de la Akershus University College for Applied Sciences, Oslo,a fost conceput intr-un stil pragmatic, insistand asupra metodelor de colectare, a avantajelor si dezavantajelor lor, alegerea celor mai buni indicatori si masuratori, precum si folosirea lor pentru a demonstra utilitatea bibliotecilor si a atrage finantari. In privinta bibliotecilor publice, am retinut sugestia de a extrage din rapoartele statistice generate de softurile de biblioteca datele despre utilizatori si localizarea lor pe cartiere (centrale, periferice, sărace, bogate) pentru a vedea difuzarea socială şi geografică a serviciilor de bibliotecă. În cazul bibliotecilor universitare, profesorul s-a gândit la oportunitatea de a raporta frecventarea bibliotecii la performantele academice ale studentilor, pentru a evalua contributia bibliotecilor universitare in parcursul academic al tinerilor. In timpul scurt avut la dispoziţie, profesorul a încercat să facă un curs practic de statistică, interactiv, implicând cursanţii prin grupele de lucru. Conţinutul cursului este disponibil online la următorul link https://sites.google.com/site/practicalstatistics/2-events/brasov
Ruxandra Nazare
marți, 19 februarie 2013
Servicii ale bibliotecilor publice pentru copii
„În
trecut a existat o practică comună de a ignora spaţiul dedicat pentru copii şi
tineret în bibliotecile publice, de a acorda puţină atenţie dorinţelor
copiilor. Pe măsură ce bibliotecile
publice au început să-şi reevalueze
priorităţile şi serviciile lor în secolul 21, tot mai multe tind să se adapteze
nevoilor copiiilor, pentru a crea spaţii mai atrăgătoare, inovatoare şi chiar
neconvenţionale. Această reevaluare a priorităţilor este susţinută de faptul că
numeroşi copii sunt clienţi ai bibliotecii, pe care o vizitează frecvent, iar
interesul lor este în creştere. Astfel,
din situaţiile statistice anuale întocmite de bibliotecile publice reiese că
peste 18% din utilizatori au vârsta sub 14 ani.
În România, în cadrul unui sondaj CURS, efectuat în decembrie
2009-ianuarie 2010, a rezultat de asemenea interesul copiilor şi adolescenţilor
faţă de biblioteca publică pe care o frecventează. De pildă, la întrebarea “Ce
aţi schimba la biblioteca publică”?, 36% din respondenţi au răspuns “Sediu nou,
modernizare”. Or, în ansamblul respondenţilor la chestionarele online generate
pe computerele din reţeaua Biblionet, 37% din utilizatori aveau vârsta sub 14
ani. Aşadar, există o categorie de clienţi ai bibliotecii şi este evidentă o
nevoie pe care bibliotecile publice trebuie să o ia în considerare. Odată
câstigaţi de ideea folosirii bibliotecii publice, aceşti copii vor rămâne
printre utilizatorii ei pe măsura
înaintării în vârstă.”
Produsul "Servicii ale bibliotecilor publice pentru copii" - a cărui introducere am citat-o mai sus - poate fi vizualizat la această adresă, de unde poate fi şi descărcat/ tipărit.
Autoare este Ruxandra Nazare – Grup Impact – Biblioteca Judeţeană „George Bariţiu” Braşov, ruxandramoasanazare@yahoo.com, 0729 101 779
Abonați-vă la:
Postări (Atom)