In lipsa unei metodologii clare descrise in materialele de specialitate, fiecare metodist si-a creat propriile proceduri bazate de putinele articole pe care fiecare le-a gasit in legislatie, regulamente, fise de post anterioare. Aceste proceduri poarta amprenta personalitatii metodistului, sau grupului de metodisti care au lucrat in acest mod .
Avem resurse diferite, abordari diferite pentru a incerca sa ajungem la rezultate cat mai bune în indrumarea activitatii bibliotecarilor din bibliotecile publice .
Abordarea propusa mai jos este a colegei noastre din Hunedoara, Mariana Marian ,metodist la Biblioteca Judeteana din Deva.
EVALUAREA ŞI ÎNDRUMAREA ACTIVITĂŢII BIBLIOTECILOR PUBLICE
Mariana Marian , Deva
Activitatea de evaluare și
îndrumare se realizează de către bibliotecile județene în baza Legii
bibliotecilor - nr. 334 din 2002, cu
modificările ulterioare, art. 28 litera b):
b) coordonează activitatea
bibliotecilor publice de pe raza judeţului în care îşi desfăşoară
activitatea, prin acţiuni
specifice de îndrumare şi de evaluare,
prin proiecte, programe şi activităţi
culturale, precum şi acţiuni de
îndrumare profesională; asigură aplicarea unitară a normelor
biblioteconomice şi a
legislaţiei în domeniu şi coordonarea aplicării strategiilor şi programelor de
automatizare a activităţilor şi serviciilor acestor biblioteci.
EVALUAREA
În momentul de față, cadrul
legislativ nu prevede/ impune utilizarea rezultatelor evaluării de către
autoritatea finanțatoare în scopul aprecierii activității bibliotecarului,
îmbunătățirea sau diversificarea activității și patrimoniului bibliotecii.
Rapoartele de evaluare (evaluările)
pot servi însă atât în acest scop, cât și pentru fundamentarea hotărârilor
privind constituirea bugetului bibliotecii (solicitare și alocarea de sume
pentru achiziție de documente, softuri de bibliotecă,extinderea și
reorganizarea spațiului, modernizare, renovare, achiziție de mobilier, instalații
și echipamente, tehnologie, extinderea activității prin crearea de noi
servicii sau dezvoltarea celor existente, derularea unor programe cu finanțare
parțială, etc.)
EVALUAREA BIBLIOTECILOR PUBLICE
LOCALE DE CĂTRE COMPARTIMENTUL METODIC AL BIBLIOTECII JUDEȚENE
Evaluarea bibliotecii din punct
de vedere biblioteconomic/ metodic este
un proces complex prin care se stabilește la momentul evaluării,
nivelul/capacitatea bibliotecii de a satisface nevoia de informare a
comunității pe care o deservește.
A! A nu se confunda cu vizita,
control, urecherea bibliotecarului, propunerea de sancțiune sau procesul verbal
întocmit cu ocazia vizitei…)
Evaluarea are o finalitate clară
și presupune:
-
A examina cantitativ și calitativ o bibliotecă,
-
Cu scopul de a stabili, în momentul evaluării:
- valoarea ei în cadrul comunității pe care o
deservește;
- nivelul pe care se situează (raportat la
bibliotecile din județ și din țară);
- ce și cum trebuie îmbunătățit pentru a mări această
valoare.
Rezultatul procesului de evaluare este Raportul de evaluare.
Raportul de evaluare este
un instrument girat de competența și responsabilitatea metodistului și poate
constitui un element de referință esențial în accesarea de fonduri pe diferite
linii de finanțare.
De aceea este recomandat să fie transmis cu adresă oficială
autorității finanțatoare.
Culegerea datelor și
informațiilor necesare, examinarea, analiza și interpretarea rezultatelor se
fac pe următoarele planuri/nivele/domenii/
-
Patrimoniul bibliotecii și administrarea
acestuia;
-
Gestionarea fondului de publicații;
-
Activitatea bibliotecii (servicii oferite, calitatea
acestora, impactul asupra comunității);
-
Pregătirea profesională a bibliotecarului;
-
Relația cu autoritatea finanțatoare ;
Evaluarea poate fi:
-
inițială
sau globală – caz în care se urmăresc și se consemnează observațiile și
constatările pe toate planurile (de obicei se face la înființare sau schimbări
majore), se stabilește nivelul de la care se măsoară evoluția ulterioară.
-
intermediară
sau parţială – care urmărește punerea în valoare a modului în care
evoluează biblioteca, a impactului unei anumite etape sau perioade de
îndrumare.
Exemplu: Evaluarea anuală, pe
baza datelor statistice la finalul fiecărui an, măsoară dinamica fondului de
carte, activitatea bibliotecii şi, din
mărimea fondurile alocate bibliotecii se pot deduce anumite aspecte ale relaţiei
cu autoritatea finanţatoare. Nu implică deplasarea în teren, predomină partea
de analiză şi interpretare a rezultatelor obţinute pe parcursul unui an. Este
evident, o evaluare parţială.
Etapele procesului de evaluare
Etape:
-
Conceperea
și demararea planului după care se face evaluarea ( pașii1-5)
-
Culegerea
datelor și informațiilor de care am nevoie (pașii 1-8). În funcție de
obiective, se pot utiliza diferite metode pentru obținerea lor - Vizita/inspecția la biblioteca respectivă care presupune observația
directă, verificarea, interogarea bibliotecarului, utilizatorilor,
colaboratorilor și are ca rezultat o
fișă de analiză și un proces verbal. De asemenea se mai pot utiliza date
rezultate din raportarea de către bibliotecar, interviuri cu colaboratori,
autoritatea finanțatoare, utilizatori sau nonutilizatori ai bibliotecii,
informații reținute de către metodist în urma consultării unor documente etc .
-
Prelucrarea,
analiza, interpretarea rezultatelor (pașii 9-10) are ca finalitate un
raport de evaluare.
(10 pași în evaluarea bibliotecii publice)
1.
Stabilirea tipului de evaluare şi a
obiectivelor evaluării;
2.
Determinarea planurilor pe care urmează să se
desfășoare evaluarea, în funcție de obiectivele urmărite și felul evaluării;
3.
Stabilirea aspectelor de observat și datelor/indicatorilor necesari
pe fiecare nivel;
4.
Întocmirea fișei de observație/constatare/
5.
Programarea și anunțarea vizitei în cazul în
care situația nu impune ca aceasta să fie inopinată;
6.
Formularea și consemnarea premiselor și
condițiilor limitative.
7.
Culegerea de date (inspecție/ observare/control/
constatare/ verificare, finalizată cu completarea fișei.
8.
Consemnarea constatărilor în procesul verbal
(model) și depunerea unui exemplar la autoritatea finanțatoare, cu număr de
înregistrare. (recomandări -1.
recomandări care se pot face pe loc, 2.
recomandări care rezultă în urma procesului de analiză a datelor culese
în timpul vizitei)
9.
Analiza datelor și formularea concluziilor
evaluării. Stabilirea obiectivelor îndrumării și nivelului care urmează a fi
atins în etapa următoare. Întocmirea raportului de evaluare (model).
10.
Transmiterea către biblioteca evaluată și către
autoritatea finanțatoare a raportului de evaluare.
1. Stabilirea
tipului de evaluare şi a obiectivelor evaluării.
Rezultă din strategia
de dezvoltare a bibliotecilor, transpusă în planificare (pornesc de la
întrebări ca: ce vreau să știu în acest moment, la ce folosește?) și formulez
un obiectiv principal sau scop.
În funcţie de
rezultatul de care avem nevoie ( o evaluare globală, dinamica pe o anumită
perioadă, capacitatea bibliotecii de a răspunde unor anumite nevoi ale
comunităţii) stabilim tipul evaluării care urmează a fi făcută. Această decizie
impune stabilirea clară a obiectivelor secundare.
Exemplu:
Cum gândesc?
Ne propunem să
evaluăm capacitatea bibliotecii de a pune la dispoziţia comunităţii informații care să vină în sprijinul dezvoltării locale (scop).
Acest prim pas,
face parte dintr-o analiză a obiectivelor cuprinse în strategiile de dezvoltare
locală, județeană, regională și presupune stabilirea rolului bibliotecii
respective în acest context (de exemplu programele de dezvoltare au ca prioritate în perioada următoare
dezvoltarea zootehniei și stabilizarea tinerilor în mediul rural).
De asemenea se vor avea în vedere interesele
comunității pe care o deservește biblioteca evaluată și obiectivele pe plan
local (biblioteca pe care o evaluăm se află într-o localitate unde ocupația de bază este creșterea ovinelor,
iar tinerii sunt atraşi de ocupaţii din mediul urban.)
În acest caz ne
punem întrebarea ce vrem să ştim?
a)
Care sunt resursele materiale de care dispune
biblioteca? (spaţiul disponibil sau posibilitatea de obţine alte locaţii pentru
activităţi, mărimea colecţiilor în acest domeniu, dacă sunt de actualitate sau
nu, dotarea cu calculatoare, accesul la internet etc.
b)
Ce activitate are în aceste domenii (acţiuni
organizate de bibliotecă, colaborări, parteneriate, programe la care a
participat etc.)
c)
Câţi utilizatori din grupurile implicate în
aceste domenii are biblioteca şi cum frecventează biblioteca, câţi
nonutilizatori sunt în comunitate, etc.
d)
Care este poziţia bibliotecarului ( ce vrea, ce
ştie, ce nu ştie despre aceste tendinţe şi despre felul cum ar trebui să atragă
utilizatori din aceste grupuri ţintă, etc.)
e)
Care este poziţia autorităţii finanţatoare faţă
de implicarea bibliotecii în această problemă ( știe că biblioteca poate
furniza comunității servicii de informare care să impulsioneze aceste domenii,
în cazul în care știe este dispusă să le utilizeze, le consideră utile sau nu,
etc.)
Obținerea
răspunsurilor la aceste întrebări sunt obiectivele secundare. Dacă le vom
obţine, vom avea materialul necesar pentru a putea analiza biblioteca în acest
moment. Putem determina capacitatea actuală de a pune la dispoziția comunității
informații care să impulsioneze cele două domenii prioritare.
2. Determinarea planurilor pe care urmează
să se desfășoare evaluarea.
În funcție de
obiectivele urmărite și felul evaluării,
stabilesc dacă am nevoie de date privind patrimoniul bibliotecii și administrarea acestuia; gestionarea
fondului de publicații; activitatea bibliotecii (servicii oferite, calitatea
acestora, impactul asupra comunității); pregătirea profesională a
bibliotecarului; relația cu autoritatea finanțatoare.
Exemplu:
Cum gândesc?
-
În exemplul nostru mă interesează spațiul și
dotările care susțin desfășurarea unor activități sau crearea unor servicii,
deci vizează patrimoniul, mai vreau
să știu despre fondul de publicații,
activitatea care vizează domeniile
respective, nivelul de pregătire a
bibliotecarului și relația cu autoritatea finanțatoare.
3.
Stabilirea
aspectelor de observat și
datelor/indicatorilor necesari pe fiecare nivel;
Este important faptul că trebuie să ne
concentrăm pe acele observații, măsurători, date, indicatori, informații care
sunt utile pentru a atinge scopul evaluării.
Exemplu:
Cum gândesc?
Ce vreau să știu despre patrimoniu?
a)
Suprafața spațiului pe care îl poate pune
biblioteca la dispoziție;
b)
Dotare cu mobilier (câte scaune, câte mese,
flipchart etc…);
c)
Ambient (iluminat, încălzire etc.);
d)
Calculatoare, scanner, imprimantă (câte, stare
de funcționare, consumabile);
e)
Videoproiector, ecran;
f)
Alte spații, dacă este cazul (proprietar, cum se
poate obține: cu chirie sau gratuit, interval orar și ritmicitatea cu care
poate fi obținut, mobilier, alte dotări etc.)
Ce vreau să știu
acum despre fondul de publicații?
a)
Fond total
b)
Număr de publicații pe orice suport, din
domeniile vizate, deținute de bibliotecă;
c)
Achiziții în domeniile vizate (într-o perioadă
relevantă);
d)
Alte informații necesare privind resursele
informative, care chiar dacă nu au fost măsurate sau determinate exact, pot fi
apreciate de către metodist.
Ce vreau să știu acum despre
activitatea bibliotecii?
a)
Utilizatori înscriși total, alte categorii și pe
primele două categorii de vârstă.
b)
Număr de activități organizate, programe sau
parteneriate care vizează grupurile implicate.
c)
Număr de participanți
d)
Informații despre impactul acțiunilor
bibliotecii (feedback de la participanți, articole în presă, aprecieri ale
diferitelor instituții colaboratoare etc.)
e)
Alte informații privind grupurile vizate (din
profilul comunității)
Ce vreau să știu acum despre pregătirea profesională și
competențele bibliotecarului în domeniul vizat?
a)
Vechimea în bibliotecă, pregătirea formală.
b)
Cursuri de specializare și perfecționare
absolvite (servicii noi de bibliotecă, marketing, scriere de proiecte etc.)
c)
Ce, cum a aplicat în organizarea activității
bibliotecii și în relația cu utilizatorii și comunitatea în ansamblu.
d)
Ce știe despre implicarea bibliotecii în
domeniile vizate.
e)
Ce crede că ar putea să facă și nu știe cum?
f)
Cum face să afle oamenii despre activitatea sau
proiectele bibliotecii.
Ce vreau să știu
acum despre relația cu autoritatea finanțatoare, instituțiile și agenții
economici interesați de domeniile vizate?
a)
Ce poate să spună bibliotecarul despre aceste
relații?
b)
Mărimea fondurilor alocate bibliotecii și spre
ce au fost direcționate cu precădere/
c)
Care este părerea reprezentanților autorității
locale și a principalilor actori economici locali despre bibliotecă și
colaborarea cu aceasta?
d)
Apare activitatea bibliotecii în planul
strategic de dezvoltare a comunității?
4.
Întocmirea fișei de observație/constatare/
Toate aceste
aspecte vor fi menționate într-o machetă de fișă de observație/
constatare/evaluare, care ne va ajuta să culegem informațiile de care avem
nevoie în evaluare și mai ales să nu omitem în timpul vizitei aspecte
importante.
5. Programarea și anunțarea vizitei în
cazul în care situația nu impune ca aceasta să fie inopinată;
Sunt situații în
care este necesar să verificăm dacă bibliotecarul respectă programul, organizează
și desfășoară o acțiune pe care o are în programul de activitate, este
suprasolicitat de primărie în rezolvarea altor sarcini, dorim să observăm cum
se desfășoară o zi normală de lucru în acea bibliotecă etc. În astfel de
situații o anunțare a vizitei ar putea crea situații artificiale, care nu ne-ar
fi de folos sau ar denatura rezultatele evaluării.
6. Premisele și condițiile limitative
în care se desfășoară vizita/examinarea (inspecția) și analiza bibliotecii se
stabilesc de către fiecare metodist la fața locului și se consemnează în
procesul verbal.
Exemple
Premise(puncte de plecare determinate de situația concretă și care
influențează raționamentul și concluziile evaluării):
a) inspecția/analiza
se face în condițiile în care bibliotecarul mai are x alte sarcini prevăzute în
fișa postului, deci timpul real acordat
efectiv activității în bibliotecă este în medie doar de X ore pe săptămână/lună/zi.
b) Biblioteca
este nou înființată/transformată din bibliotecă sindicală în bibliotecă
publică/bibliotecarul este nou/metodistul este nou, deci avem de-a face cu o
evaluare inițială.
c) În
realizarea evaluării se iau în considerare direcțiile și nivelul indicatorilor
rezultați din planificarea….(rezultat al corelării cu obiectivele de dezvoltare
locală, județeană, regională, națională – în cazul în care aceștia sunt
încadrați în planificări sau programe strategice de dezvoltare.)
Condiții limitative (situații concrete care împiedică sau limitează
obținerea unor date sau informații de care avem nevoie în atingerea
obiectivului evaluării):
a) nu
s-a verificat RMF pentru că a fost dus la legat.
b) spațiul
este în renovare, nu avem acces la documentele bibliotecii.
c) bibliotecarul
are program impus în primărie de la ora - la ora.
d) Nu
este întocmit catalog sistematic, fondul de carte din domeniile vizate a fost
determinat prin numărare la raft.
7.
Culegerea
de date, finalizată cu completarea fișei.
Culegerea de
date necesare evaluării bibliotecii se realizează prin:
a)
Cercetare – consultarea unor
documente de către metodist, din care poate extrage informații utile pentru a
genera o viziune globală asupra contextului în care activează biblioteca
evaluată.
Surse:
-
Profilul comunității (lucrări
complexe, realizate de echipe de specialiști, au fost realizate de multe
primării prin finanțări europene) furnizează date importante despre structura
comunității, specificul economic și nivelul de dezvoltare, comportamentul
social și nivelul de educație, specificul istoric și geografic, etc.)
-
Monografii sau diverse studii și cercetări
locale,
-
Presa locală,
-
Planuri strategice de dezvoltare,
-
Planul de management al bibliotecii
județene,
-
Planificarea activității compartimentului
metodic (Nivelul stabilit pentru
indicatorii ce caracterizează activitatea bibliotecilor locale).
-
Statistici etc.
b)
Inspecția – se realizează cu ocazia
vizitei la biblioteca evaluată și include (observația, verificarea, cercetare,
intervievare/interogare etc.)
c)
Raportarea de către bibliotecar a datelor statistice sau altor informații necesare
evaluării solicitate de către metodist.
d)
Interviu/interogare - intervievarea
bibliotecarului, utilizatorilor, nonutilizatorilor, colaboratorilor,
personalului autorității locale etc. (în funcție de informațiile de care avem
nevoie).
e)
Observația;
f)
Verificarea;
g)
Testarea atunci când se impune
stabilirea nivelului de pregătire profesională;
8.
Consemnarea
constatărilor în procesul verbal (model) și depunerea unui exemplar la
autoritatea finanțatoare, cu număr de înregistrare
Procesul verbal
se întocmește cu ocazia inspecției (vizitei în bibliotecă) și cuprinde
obligatoriu data, durata vizitei, obiectivele inspecției, numele
bibliotecarului/bibliotecarilor prezenți sau dacă este cazul al persoanelor cu
care s-a luat contact, domeniile și aspectele inspectate, metode folosite și
constatări. În ceea ce privește recomandările, unele se pot face pe loc și se
consemnează în procesul verbal, altele vor fi determinate de analiza mai amplă
în cazul evaluării și vor fi menționate în raportul de evaluare. Procesul
verbal mai conține obligatoriu la final data și localitatea, numele explicit și
semnătura bibliotecarului metodist și ale bibliotecarului responsabil din
biblioteca vizitată.
Se întocmește în
trei exemplare.
9.
Analiza
datelor și formularea concluziilor evaluării. Stabilirea obiectivelor
îndrumării și nivelului care urmează a fi atins în etapa următoare. Întocmirea
raportului de evaluare (model).
Este o etapă de
prelucrare a datelor, analiză și interpretare a rezultatelor, în care
competența, expertiza și viziunea bibliotecarului metodist au un rol decisiv.
Pași:
-
Prelucrarea și analiza datelor și informațiilor
- calculul indicilor, grafice de evoluție (comparația cu perioadele anterioare
și cu nivelul stabilit prin planificare), stabilirea concluziilor în urma unor
informații obținute etc.);
-
Interpretarea rezultatelor;
-
Stabilirea
obiectivelor îndrumării pentru perioada următoare și formularea
recomandărilor pentru îmbunătățirea /diversificarea/dezvoltarea serviciilor și
activității bibliotecii evaluate.
-
Redactarea raportului de evaluare.
10.
Transmiterea
către biblioteca evaluată și către autoritatea finanțatoare a raportului de
evaluare.
Raportul de evaluare este un
produs al compartimentului metodic. Acesta este girat de competența și
expertiza bibliotecarului metodist. Poate fi unul dintre cele mai importante
elemente ale ofertei compartimentului metodic, în cazul demarării încheierii de
protocoale între biblioteca județeană și fiecare autoritate finanțatoare.
Acesta are utilitate multiplă și
este important să fie înaintat, de către biblioteca județeană, autorității
finanțatoare.
Utilitate pentru Biblioteca
județeană:
-
Determină, la data evaluării, nivelul general la
care se află biblioteca sau nivelul de competență în prestarea unor servicii
specifice de gestiune a informației.
-
Se poate determina evoluția sau regresul între două date succesive. Se pot face
comparații între anumite etape .
-
Stă la
baza planificării și organizarea activității de îndrumare, astfel încât să se
poată atinge obiectivele definite de nevoile comunității.
-
Este un instrument care poate argumenta
implicarea și rolul bibliotecii în dezvoltarea durabilă sau poate pune în
valoare capacitatea bibliotecii pe acest palier.
Utilitate pentru autoritatea
finanțatoare:
-
Raportul de evaluare a bibliotecii definește
nivelul la care a ajuns instituția în care autoritatea finanțatoare a investit.
Poate fi utilizat pentru a demonstra eficiența utilizării fondurilor alocate
bibliotecii.
-
Are la îndemână un document din care reiese rolul
bibliotecii în gestiunea și diseminarea informației necesare pentru întreaga
comunitate.
-
Oferă date importante care pot fi utilizate în
procesul de elaborare a planului strategic de dezvoltare a entității
administrative, în scrierea de proiecte, fundamentarea solicitării sau
repartizării de fonduri pentru bibliotecă, în popularizarea comunității locale.
Este important ca această lucrare
girată de biblioteca județeană să ajungă la autoritatea finanțatoare deoarece astfel se poate pune în valoare actul de
coordonare prevăzut prin lege. În adresa de înaintare ar putea fi menționată
importanța acesteia, dat fiind faptul că este corelată cu nevoile locale de
informație și tendințele de dezvoltare locală.
În procesul de analiză, utilizăm
ca nivel de comparație valorile planificate ale indicatorilor de performanță.
Acestea se stabilesc în funcție de valorile obținute pe țară, și pe județ
ținându-se cont de condițiile specifice în care activează biblioteca, de nevoile
și de prioritățile de dezvoltare locală.
Caracteristici luate în considerare și indicatori utilizați, pe
domeniile de evaluare.
-
Patrimoniul
bibliotecii, administrarea acestuia, comunitatea deservită;
-
Statutul clădirii în care funcționează
biblioteca (proprietar, drepturi de ocupare - chirie, concesiune etc.). Sediu central și
puncte de lucru/filiale
-
Amplasare și acces;
-
Compartimentare;
-
Suprafața spațiului de care dispune și pe care
îl poate pune biblioteca la dispoziție pentru diferite activități;
-
Utilități;
-
Dotare cu mobilier (câte scaune, câte mese,
flipchart etc…);
-
Calculatoare, scanner, imprimantă (câte, stare
de funcționare, consumabile);
-
Videoproiector, ecran;
-
Ambient, amenajare interioară;
-
Cheltuieli cu întreținerea spațiului;
-
Populația comunei
-
Suprafață/nr. de locuitori ( suprafaţa minimă a bibliotecilor finanţate din
fonduri publice, care nu poate fi sub 0,05 m2 pentru un locuitor, în
localităţile cu o populaţie de până la 10.000 de locuitori, şi sub 0,015 m2
pentru un locuitor, în localităţile cu o populaţie de peste 10.000 de
locuitori;
-
Alte spații, dacă este cazul (proprietar, cum se
poate obține: cu chirie sau gratuit, interval orar și ritmicitatea cu care
poate fi obținut, mobilier, alte dotări etc.)
-
Numărul
satelor/specificul zonei
-
Gestionarea
fondului de publicații;
-
Fond total
-
Număr de publicații (pe orice suport), din domeniile vizate,
deținute de bibliotecă;
-
Achiziții total și în domeniile vizate (într-o perioadă
relevantă);
-
Gradul de înnoire a fondului de carte;
-
Dinamica fondului de carte (coeficientul de
rotație)
-
Alte informații necesare privind resursele
informative, care chiar dacă nu au fost măsurate sau determinate exact, pot fi
apreciate de către metodist.
-
Modul și eficiența organizării fondului de
publicații și a informației
-
Activitatea
bibliotecii (servicii oferite, calitatea acestora, impactul asupra
comunității);
-
Utilizatori înscriși total, alte categorii și pe
primele două categorii de vârstă.
-
Număr de activități organizate, programe sau
parteneriate care vizează grupurile implicate.
-
Număr de participanți
-
Informații despre impactul acțiunilor
bibliotecii (feedback de la participanți, articole în presă, aprecieri ale
diferitelor instituții colaboratoare etc.)
-
număr de servicii oferite;
-
nr. de utilizatori pe serviciu;
-
dinamica utilizării serviciilor (indicele de
evoluție/involuție a utilizării serviciului în perioada de referință/analizată)
-
realizări obținute cu ajutorul informațiilor
furnizate prin intermediul serviciului;
-
referințe, consemnări (presă, studii,
monografii, personalități care au avut tangență cu aceste servicii etc.)
-
număr de programe/proiecte derulate de
bibliotecă finalizate/în derulare/în stadiu de proiect
-
număr de programe/parteneriate la care participă
biblioteca în calitate de colaborator sau partener.
-
Alte informații privind grupurile vizate (din
profilul comunității)
-
Pregătirea
profesională a bibliotecarului;
-
Vechimea în bibliotecă, pregătirea formală.
-
Cursuri de specializare și perfecționare
absolvite (servicii noi de bibliotecă, marketing, scriere de proiecte etc.)
-
Ce, cum a aplicat în organizarea activității
bibliotecii și în relația cu utilizatorii și comunitatea în ansamblu.
-
Ce știe despre implicarea bibliotecii în
domeniile vizate.
-
Ce crede că ar putea să facă și nu știe cum?
-
Cum face să afle oamenii despre activitatea sau
proiectele bibliotecii.
- Relația cu autoritatea finanțatoare,
instituțiile și agenții economici
-
Ce poate să spună bibliotecarul despre aceste
relații?
-
Mărimea fondurilor alocate bibliotecii și spre ce
au fost direcționate cu precădere/
-
Care este părerea reprezentanților autorității
locale și a principalilor actori economici locali despre bibliotecă și
colaborarea cu aceasta?
-
Apare activitatea bibliotecii în planul
strategic de dezvoltare a comunității? (în campania electorală, a fost
amintită/luată în considerare măcar în platformele program sau discursurile
candidaților?)
ÎNDRUMAREA ACTIVITĂŢII BIBLIOTECILOR PUBLICE
Procesul de îndrumare a activității
din cadrul bibliotecilor publice locale este un demers realizat de
biblioteca județeană prin intermediul compartimentului metodic și are ca
obiectiv îmbunătățirea activității acestora sau menținerea la anumite
standarde, astfel încât biblioteca să răspundă în mod eficient nevoilor locale de informare.
Dacă evaluarea bibliotecii
vizează din punct de vedere analitic toate aspectele patrimoniale,
organizatorice, relaționale, de pregătire profesională a bibliotecarului și
eficiență a muncii acestuia, îndrumarea
sintetizează tehnicile de armonizare a acestor domenii, acționând direct asupra
profesionalismului bibliotecarului.
Tehnici prin care se realizează îndrumarea:
-
Vizita metodică de îndrumare
-
Colocvii metodice
-
Training
-
Mentorat
-
Schimb de experiență
-
Asistența on-line sau telefonic
-
Coaching ( ca metodă)
Vizita metodică de îndrumare: un interval de timp pe parcursul
uneia sau mai multor zile în care metodistul îndrumă activitatea curentă. Se va
urmări atingerea obiectivelor sau a salturilor calitative stabilite prin
direcțiile de dezvoltare rezultate în urma evaluării.
În funcție de situația concretă
de experiența și capacitatea de selecție a metodistului, vizita metodică îmbină
atât aspecte ale evaluării (culegere de date în acest scop), cât și elemente
specifice îndrumării.
Îndrumarea poate fi programată și
în acest scop vizează îndeplinirea unor obiective stabilite în urma ultimei
evaluări, sau poate fi făcută în funcție de nevoile semnalate chiar în acel
moment, întrebările sau sesizările bibliotecarului asupra unor situații
concrete ivite pe parcurs.
Colocviile metodice: întâlniri periodice în cadrul cărora se
prezintă, se dezbat se simulează noutățile și experiențele apărute pe plan
profesional, metode și tehnici de aplicare precum și aspecte operative
specifice perioadei în care se desfășoară.
În fixarea temei și pregătirea
acestora se ține cont de nevoile generale de informare a bibliotecarilor,
aspecte profesionale de bază, care vizează activitatea tuturor, spre deosebire
de vizita metodică, în cadrul căreia îndrumarea se face specific, pe problemele
concrete ale bibliotecii vizitate.
Trainingul este un curs conceput de regulă pentru o zi (în funcție
de posibilitățile de organizare și importanța temei poate fi extins pe mai
multe zile) și vizează nevoi de dezvoltare profesională sau corectare a unor
practici greșite, aceleași la mai mulți bibliotecari sau solicitate de aceștia
în mod expres. Se realizează pe grupe de
10-12 bibliotecari.
De asemenea ne putem gândi la
diferite nivele de pregătire în cazul în care în urma evaluării tuturor
bibliotecilor s-a realizat o ierarhizare de acest gen și se pot concepe cursuri
pentru grupuri care trebuie propulsate pe un nivel superior prin îmbunătățirea
performanțelor profesionale pe domeniile unde se constată carențe sau
posibilități și nevoi de dezvoltare.
Mentoratul este o practică ce poate duce la dezvoltarea relațiilor
de colaborare și învățare între bibliotecari. Metodistul poate stimula și
utiliza ingenios pregătirea profesională și experiența unor bibliotecari care
doresc să-i învețe pe cei noi veniți în branșă sau pe cei mai puțin
experimentați. Metodistul facilitează, planifică, îndrumă și monitorizează
astfel de procese în care cunoștințele și experiența se transmit între colegi,
stimulând colaborarea și respectul în branșă. Asistența acordată de mentor se
poate face pe anumite teme stabilite în
funcție de nevoia concretă de deprindere a anumitor practici biblioteconomice
sau în general vizând întregul bagaj de cunoștințe, deprinderi și atitudini pe
care trebuie să le aibă un bibliotecar.
Schimbul de experiență se poate face fie prin prezentarea în cadrul
colocviilor a experiențelor deosebite ale unor colegi din județ sau din țară,
fie prin organizarea de vizite în diferite biblioteci în care funcționează
servicii noi sau întreaga activitate se situează la standarde superioare. De
asemenea stimularea participării la activitățile organizate de asociația
bibliotecarilor este un prilej de a dobândi noi experiențe.
Asistența on-line sau telefonic este acordată permanent de către
metodist care trebuie să fie disponibil și prompt în a răspunde întrebărilor
puse de bibliotecari.
Competența, pregătirea
profesională, experiența, capacitatea de a înțelege ușor anumite fenomene și de
a da rapid soluții ori a îndruma spre alte surse de informații au un rol
decisiv în asigurarea acestui tip de îndrumare.
Coaching-ul – constă în îndrumarea bibliotecarului spre găsirea de
către el însuși a unei soluții sau căi de urmat în rezolvarea unei situații
dificile în activitatea bibliotecii.
Metodistul adesea este tentat să dea sfaturi
și să ia decizii în anumite împrejurări în care un bibliotecar cere ajutorul.
Uneori condițiile concrete locale sau simpla necunoaștere a acestora , îndepărtează mult răspunsul nostru de soluția
optimă. De aceea este esențială
cunoașterea tehnicilor de coachig prin care bibliotecarul să fie condus
spre cea mai potrivită rezolvare.
Desigur, nu există o ordine sau o
rețetă perfectă a succesiunii utilizării metodelor prin care se realizează
îndrumarea, acestea alternând în funcție de nevoile concrete și de parametrii
planificați în urma evaluării. Utilizarea și îmbinarea lor armonioasă , depinde
de competența, ingeniozitatea, capacitatea de analiză și sinteză a fiecărui
metodist.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu