luni, 2 iunie 2014

Public Libraries 2020: The Way Forward, Bruxelles, 26-27 mai 2014


Această informare este realizată pentru fiecare bibliotecar român, inclus în programul Biblionet, care, de la aderare, s-a implicat total, fără vreun avantaj material, fără să ştie de multe ori unde trebuie să ajungă, dacă este bine sau rău cum procedează, pentru că de cele mai multe ori s-a ghidat doar după bunul simţ şi după ceea ce a înţeles că îşi doresc oamenii care îi trec pragul bibliotecii. Sunt bibliotecarii care au trimis date, rapoarte, poveşti de succes, au aşteptat chiar şi în zilele de sărbătoare să primească echipamentele donate şi au muncit din greu să descifreze tainele calculatorului înainte de a le arăta altora. Aceştia au dreptul să ştie că rezultatele muncii lor au fost strânse cu grijă şi folosite, nu numai în ţară, la adunările profesionale, dar şi în afara ei, iar munca lor a fost apreciată şi respectată nu numai de Fundaţia Bill & Melinda Gates, dar acum, la Bruxelles, a fost făcută publică şi celorlaltor ţări europene. Dacă ne vom opri aici sau vom continua ceea ce am realizat acest lucru va depinde numai de noi. 

Organizatori şi participanţi 
În perioada 27-28 mai 2014, la Bruxelles, s-a desfăşurat întâlnirea Public Libraries 2020, care a reunit reprezentanţi din ţările Uniunii Europene beneficiare ale programului Global Librariesreprezentanţi şi parteneri Global Libraries şi ai Reading and Writing Foundation. Din România au participat Paul-Andre Baran, director program Biblionet, IREX Romania, Marcel Chiranov – manager Evaluare Impact, IREX Romania, Corina Ciuraru – membru Grupul Impact, Biblioteca Judeţeană „Panait Istrati” Brăila. 
Despre Global Libraries (GL) şi organizatorul principal al întâlniriiBill & Melinda Gates Foundation (BMGF), nu cred că mai este cazul să dau prea multe amănunte, bibliotecile româneşti au cunoscut beneficiile acestui program în momentul în care au aderat la Biblionet, iar ceea ce s-a întâmplat în România s-a repetat, cu specificul de rigoare, şi în Bulgaria, Letonia, Lituania, Polonia, Moldova, Ucraina şi Turcia. 
Reading and Writing Foundation (RWF) este o fundaţie olandeză patronată de Prinţesa Laurentien a Olandei  în calitate de preşedinte onorific, care îşi propune să susţină la nivel european, prin programul Public Libraries 2020, bibliotecile publice, lectura şi scrisul. 

Contextul desfăşurării întâlnirii 
  • BMGF a anunţat de curând că în trei sau cinci ani va închide GL. În strategiile lor de dezvoltare, în acest moment, au identificat şi alte priorităţi, prin urmare, bibliotecile publice vor trebui să folosească ceea ce au primit până acum şi să se dezvolte urmând calea deja deschisă prin programele naţionale derulate sau în derulare. 
Programul GL şi bibliotecile în viziunea artistului Ernest Utermark
  • RWF este o organizaţie profund interesată de promovarea lecturii, implicit şi a bibliotecilor publice. Este o structură europeană, cu diverse conexiuni la nivelul Comisiei Europene şi a altor instituţii UE. Păstrând proporţiile, îşi doresc să preia realizările GL şi să le folosească astfel încât bibliotecile publice europene să devină mai vizibile şi să fie mereu prezente în preocupările decidenţilor  UE. 
RWF în viziunea artistului Ernest Utermark
  • Alegerile pentru Parlamentul European: în ţările UE au avut loc alegeri europarlamentare, este un bun început pentru că se poate lucra cu o echipă de parlamentari europeni la început de mandat, iar unii pot fi atraşi de partea bibliotecilor publice astfel încât să le susţină cauza prin diverse proiecte de legi. 

Acest program îşi propune, în legătură cu bibliotecile publice, următoarele obiective generale: 
  • Să promoveze rolul bibliotecilor publice în Europa 
  • Să construiască noi coaliţii puternice şi reţele 
  • Să inspire profesioniştii din biblioteci 
  • Să convingă factorii de decizie europeni 
  • Să creeze noi oportunităţi 
  • Să identifice cerere pentru ceea ce oferă bibliotecile publice. 
Temele strategice ale programului sunt inspirate din provocările cu care se confruntă UE în acest moment şi se referă la accesul digital, incluziunea socială şi educarea continuă pe tot parcursul vieţii. Bibliotecile trebuie să-şi ajusteze oferta în funcţie de aceste necesităţi ale oamenilor din zilele noastre, în caz contrar, vor avea şanse foarte mici să reziste în timp. 
Elementele de care acest program are nevoie ca să-şi atingă obiectivele sunt: advocacy, comunicarea şi oamenii. În această ecuaţie bibliotecile vor avea un rol activ, nu vor fi beneficiari, ci actanţi, vor contribui prin implicare directă să schimbe concepţiile negative care mai există în ceea ce priveşte rolul bibliotecilor publice în secolul 21. 

Agenda de lucru: 
Prima zi a fost dedicată doar ţărilor beneficiare ale programului GL. Gazdele, BMGF şi RWF, au avut o fiecare o prezentare asupra intenţiilor de viitor în ceea ce priveşte bibliotecile publice. Deborah Jacobs şi Prinţesa Laurentien au exprimat într-un stil energic şi convingător susţinerea şi interesul pe care îl merită bibliotecile publice europene, importanţa lor pentru o societate în care alfabetizarea informaţională este o necesitate şi rolul pe care acestea trebuie să-l joace în calitate de e-facilitatori. 
Echipele ţărilor beneficiare ale GL au avut ocazia să vorbească despre munca lor şi să schimbe păreri despre ceea ce au nevoie pe viitor şi despre oportunităţile care se construiesc prin PL2020. În albumul foto ataşat acestui articol există capturile slide-urilor. Este impresionant ce s-a întâmplat în Bulgaria, Letonia, Lituania, Polonia şi România. Iar Moldova şi Turcia sunt şi ele pe acelaşi drum de reinventare şi dezvoltare pentru bibliotecile lor publice. Personal, am fost impresionată nu de cifrele care abundau în toate prezentările, ci de munca bibliotecarilor care au stat în spatele acestor statistici. Fără efortul lor, fără dorinţa de fi de folos comunităţii, fără creativitatea care a dat naştere la cele mai inovative servicii de bibliotecă, aceste statistici nu ar fi avut valori atât de ridicate. 
Marcel Chiranov a susţinut prezentarea programului Biblionet în România cu cifre, parteneriate şi exemple de succes cum este cel al judeţului Sălaj care este primul judeţ cu biblioteci 100% incluse în program. 
Prezentarea programului Biblionet susţinută de Marcel Chiranov

Paul Andre Baran răspunde întrebărilor.
Cel mai bun exemplu al programului Biblionet
Am auzit multe idei interesante în discuţiile care au avut loc pe marginea acestor prezentări, pentru că au existat multe întrebări şi păreri. Câteva dintre ele: 
  • Asociaţiile de bibliotecari au o mare importanţă în sustenabilitatea programelor deja implementate 
  • E foarte important să se discute problema bibliotecilor la cele mai înalte niveluri, de aceea astfel de întâlniri sunt binevenite pentru că ele pregătesc alte contacte cu personalităţi ale vieţii politice europene. 
  • Biblioteca reflectă dezvoltarea societăţii, istoria ei. 
  • Re-inventarea bibliotecilor este aproape o mişcare la nivelul întregii Europe. 
  • Bibliotecarii aplicând pentru diversele granturi din aceste programe au căpătat o mai mare încredere în ei şi în puterea lor a schimba lucruri. 
  • Alfabetizarea digitală este necesară tuturor categoriilor de vârstă, nu numai tinerei generaţii sau seniorilor. 
  • Este extrem de important ca fiecare, la nivelul lui, să-şi facă treaba cât mai bine. 
  • Succesul, rezultatele bune nu vin imediat, ci după multă muncă, în timp. 
  • Este foarte important să colectăm date şi, mai ales, să le interpretăm ş.a. 
RWF, prin intermediul directorului de program Ilona Kish, a prezentat PL2020 şi am participat la o sesiune interactivă în care am reluat tot ceea ce s-a discutat anterior, s-au tras concluzii şi sugestii pentru direcţii viitoare de lucru. 
Seara s-a terminat la Biblioteca Muntpunt din Bruxelles, pe care am vizitat-o, ghidaţi fiind de Leen Lekens, bibliotecar şef prin toate secţiile şi departamentele ei. Neelie Kroes, comisar european pentru Agenda Digitală şi vice-preşedinte al Comisiei Europene a acceptat o discuţie constructivă despre rolul bibliotecilor în era digitală ca un concentrator de instruire la nivelul comunităţii.
Neelie Kroes şi Prinţesa Laurentien a Olandei
Am fost extrem de încântată pentru că a menţionat în mai multe rânduri România şi pe Paul Baran în calitate de Campion Digital, fiind practic singura ţară pe care a nominalizat-o cu satisfacţieA precizat faptul că datorită exemplelor de succes prezentate atât de elocvent de Paul Baran ea a înţeles importanţa bibliotecilor publice ca elemente de e-incluziune şi alfabetizare digitală. 
Ce a surprins din prezentarea României artistul Ernest Utermark
Prima zi mi s-a părut extrem de grea, nu este uşor să fii concentrat mai bine de 12 ore asupra unor subiecte destul de diferite, au fost prezentate foarte multe idei şi oameni noi, din punctul meu de vedere astfel de întâlniri sunt ca nişte maratoane de idei şi proiecte care trebuiesc bine cântărite pentru a putea aplica tot ceea ce este util. 
Ziua următoare au fost invitaţi parteneri RWF sau BMGF din toate ţările UE, astfel încât sala a devenit aproape neîncăpătoare. Primii invitaţi au vorbit într-o discuţie de tip panel despre oportunităţile existente pentru bibliotecile publice şi că le vor susţine ori de câte ori vor avea ocazia. Au luat cuvântul şi au răspuns întrebărilor Marie – Paule Roudil, directorul Biroului UNESCO din Bruxelles şi Xavier Prats Monne, director al Direcţiei Generale pentru Educaţie şi Cultură, moderaţi de Ilona Kish, RWF, care s-a dovedit o prezenţă pramatică şi implicată în problematica bibliotecilor publice şi a lecturii. 
Marie – Paule Roudil şi Xavier Prats Monne alături de Ilona Kish, RWF
După câteva intervenţii venite din partea staff-ului BMGF şi RWF legate de modalităţile de colectare şi de prezentare de date de impact despre biblioteci, precum şi despre modalităţi prin care trebuie să sensibilizăm europarlamentarii noi aleşi astfel încât aceştia să ne susţină în următorii patru ani, au urmat două workshopuri unul legat de metode de advocacy şi unul despre finanţările UE la care pot şi bibliotecile aplica. 
S-au enumerat câteva din dificultăţile pe care le întâmpină bibliotecile atunci când aplică pentru finanţări UE. Unele nu pot fi rezolvate atât de uşor, ţin de mecanismele instituţiilor europene, însă altele cu puţină implicare şi lucru în echipă se pot surmonta. 

Concluzii care privesc Grupul Impact: 
  • Există interes european pentru bibliotecile publice după terminarea programului Biblionet, însă trebuie depuse mai multe eforturi pentru convingerea factorilor de decizie ai UE si Romania. Acest lucru nu se poate face decât prin colaborare şi lucru în reţea. 
  • Studiul impactului programelor implementate în bibliotecile publice este o practică care nu trebuie să lipsească din niciun sistem naţional de biblioteci. Colectarea de date de impact şi interpretarea lor trebuie să devină o activitate curentă şi coerentă. 
  • Activitatea GI trebuie extinsă spre o colaborare mai intensă atât cu bibliotecile româneşti, dar şi cu cele europene, cu structurile care sunt interesate de biblioteci, cu alte grupuri cu preocupări similare. Schimbul de opinii şi de informaţii este vital pentru a ne menţine legătură cu reţeaua de biblioteci europene. 
  • GI poate promova realizările bibliotecilor româneşti în afara graniţelor, pe baza unui plan de lucru. 

Corina Ciuraru - membru Grup Impact

vineri, 13 decembrie 2013

“Fundamentele analizei nevoilor comunităților”

Ultima intalnire a Grupului Impact a avut loc la Predeal, in perioada 7-9 decembrie, și a fost de fapt un training cu tema “Fundamentele analizei nevoilor comunităților” - culegerea și procesarea datelor, analiza calitativă si cantitativă

Trainingul este un rezultat al proiectului pilot prin care se încearcă modalități de conștientizare și implicare a administrației publice locale în activitățile de bibliotecă:
“Implică administraţia publică în crearea unor noi servicii de bibliotecă!” S-au implicat în implementarea lui:
Nicoleta Vasi, Biblioteca Județeană Timiș;
Mariana Marian, Biblioteca Județeană "Ovid Densușianu" Hunedoara;
Nicoleta Trașcă, Biblioteca Județeană Aman, Dolj;
Ruxandra Nazare, Biblioteca Județeană ”George Barițiu”;

Corina Ciuraru, Biblioteca Județeană ”Panait Istrati”, Brăila ( a fost prezentă Violeta Eftime)

Stadiul în care a ajuns proiectul- cel de finalizare a rapoartelor de studiu ale comunităților implicate, ne-a adus împreună cu specialiștii - Marin Burcea și Bruno Ștefan, pentru a învăța și noi ceilalți principiile de bază în acest tip evaluare.


Suportul de curs a fost structurat pe 4 părţi:

  • Despre cercetarea socială; premise, clasificări, concepte
Proiectarea cercetării ştiinţifice: schema unei cercetării ştiinţifice, schemă operaţională şi formularea ipotezelor
Etape în derularea cercetării: consultarea statisticilor, eşantionare, formularea instrumentelor de lucru (ghidurile de interviu, de focus grup şi chestionarul sociologic)

  • Documentarea în literatura de specialitate; analiza documentelor sociale, formularea ipotezelor cercetăriistabilirea eşantionului (lotului) eşantionare; metode calitative: observaţia, interviul; focus grupul, fişă de date statistice - surse, analiză b. chestionarul
  • Recoltarea datelor în conformitate cu planul de cercetare unde s-a vorbit despre operatorul de interviu, construire baza de date, etichetare, corectare și rezultate preliminare
  • Prezentarea datelor şi comentarea lor. Interpretarea datelor cercetării
Analiza calitativă a datelor
Analiza cantitativă a datelorConcluziile cercetării

  • Evaluarea utilităţii investigaţiei şi proiectarea cercetării viitoare
În afară de reperele teoretice pe care le-am primit s-au dat exemple din rapoartele finalizate pe cele 5 comunități implicate. 
S-au observat diferențele de rezultate, s-au discutat posibilele motive pentru care aceste diferențe apar.


S-a discutat despre posibilitatea și probabilitatea de a aplica permanent minisondaje la nivelul comunitaților mici , de evaluare a nevoilor de consum cultural, carte, servicii de biblioteca, pentru a putea avea apoi niste repere stiințifice în proiectarea noilor planuri de activitate. 

miercuri, 6 noiembrie 2013

GI la conferința Future Libraries

 
Acum la ora de bilanț a proiectului,Biblionet,  la conferința Future Libraries ,  membrii GI au fost prezenți în foarte multe sesiuni dovedind că aria de cuprindere a intereselor profesionale este foarte largă, este abordată cu succes astfel încât să poată deveni model de bună practică pentru bibliotecarii din bibliotecile publice.
Cred că activitatea noastră dovedește că împreună suntem mai puternici.

Proiectele prezentate la conferință de membri ai Grupului Impact , așa cum au fost trecute pe agenda oficială   :


Pe drumul către durabilitate: parteneriate de success cu autorităţile locale şi naţionale
Moderator: Marcel Chiranov, IREX
APIA - studiu de caz, paşi de urmat.Cele mai bune rezultate au fost raportate de colegele noastre,
 Nicoleta Trașcă, Biblioteca Județeană Aman, Dolj; Florica Pop, Biblioteca Județeană "I.S. Bădescu" Sălaj

“Implică administraţia publică în crearea unor noi servicii de bibliotecă!”  Este un proiect pilot prin care se încearcă modalități de conștientizare  și implicare a administrației publcie locale în activitățile de bibliotecă.S-au implicat în implementarea lui:
Nicoleta Vasi, Biblioteca Județeană Timiș;
Mariana Marian, Biblioteca Județeană "Ovid Densușianu" Hunedoara;
Nicoleta Trașcă, Biblioteca Județeană Aman, Dolj;
Ruxandra Nazare, Biblioteca Județeană ”George Barițiu”;
Corina Ciuraru, Biblioteca Județeană ”Panait Istrati”, Brăila


Cum colaborăm pentru o mai bună activitate metodică în bibliotecă?  a fost o sesiune de dezbatere pe temele profesionale  ale compartimentului metodic.A fost pregătită și susținută de  Mariana Marian, Biblioteca Județeană "Ovid Densușianu" Hunedoara Nicoleta Vasi, Biblioteca Județeană Timiș  Delia Pantea, Biblioteca Județeană "Gheorghe Șincai" Bihor

Ghidul serviciilor de bibliotecă – produs al Grupului IMPACT, a avut ca și colectiv de autori pe
Corina Ciuraru, Biblioteca Județeană ”Panait Istrati”, Brăila
Delia Pantea, Biblioteca Județeană "Gheorghe Șincai" Bihor
Nicoleta Vasi, Biblioteca Județeană Timiș
Costi Mitucă, Biblioteca Județeană “Christian Tell” Gorj




Ghidul activităţii metodice din bibliotecile publice a fost prezentat de
Sorina Stanca, Biblioteca Judeţeană “O. Goga” Cluj; Delia Pantea ,Biblioteca Județeană "Gheorghe Șincai" Bihor; Virgil Cojocaru, Biblioteca Județeană ”G.T.Kirileanu” Neamț.
 Colectivul de redactie al ghidului mai cuprinde pe  Vladut Andreescu, Targoviste - B.J. Dambovita Virgil Cojocaru, Piatra Neamt - BJ Neamt Mihail Grinea, Iasi - Biblioteca Judeteana Iasi,  Constantin Mituca, Tg. Jiu - B.J. Gorj, Mariana Marian- BJ Hunedoara Stefan Plesoianu, Constanta - BJ
 Constanta
Florica Pop, Salaj - B.J. Salaj Valentin Smedescu, Rm. Valcea - B.J. Valcea , pe
Nicoleta Trasca, Craiova - B.J. Dolj si pe Nicoleta Vasi, Timisoara - B.J. Timis

  Biblioteci judeţene ca centre de resurse profesionale pentru biblioteci locale – exemplul Centrelor de excelenţă au fost prezentate de managerii celor două biblioteci județene.
Sorina Stanca, Biblioteca Judeţeană “O. Goga” Cluj;
Daniel Nazare, Biblioteca Judeţeană “George Bariţiu” Braşov

Impact şi durabilitate, o problemă care devine actuală odată cu terminarea oficială a proiectului.TEma a fost susținută de :
Daniel Nazare, Biblioteca Judeţeană “George Bariţiu” Braşov,
Vlăduț Andreescu, Biblioteca Județeană "Ion Heliade Rădulescu" Dâmboviţa

 Biblioteca din afara bibliotecii – servicii extra-muros-
Moderator: Jozsef Szocz, IREX Mihaela Ţoţa, 
Florica Pop, Biblioteca Județeană "I. S. Bădescu" Sălaj

 ECDL Equal Skills – training pentru îmbunatăţirea cunoştinţelor IT organizat împreună cu ECDL România
Irinuca Văduva, Marketing& Communication Manager, ECDL România
Costi Mitucă, Biblioteca Județeană “Christian Tell” Gorj

Cu advocacy înainte pentru biblioteci şi comunităţi puternice Moderator: Luminiţa Corneanu, Ministerul Culturii din GI a prezentat  acestă temă Virgil Cojocaru, Biblioteca Județeană ”G.T.Kirileanu” Neamț,

Grupurile de “Prieteni ai bibliotecii”, sprijin din comunitate pentru dezvoltare
Moderator: Monica Grecu, IREX
 Sorina Stanca, Biblioteca Judeţeană “O. Goga” Cluj

Lucrul cu voluntari și parteneri în bibliotecă
Moderator: Cristina Văileanu, IREX
Corina Ciuraru, Biblioteca Judeţeană "Panait Istrati" Brăila
Vladuţ Andreescu, Biblioteca Județeană "Ion Heliade Rădulescu" Dâmboviţa

vineri, 25 octombrie 2013

Future Communities şi Grupul Impact în sprijinul bibliotecarilor !

Joi, 31 octombrie 2013, ora 12, la Biblioteca Naţională a României, în  Cabinet  bibliologic II , bibliotecarii Grupului Impact vă invită la prezentarea lucrării „Servicii pentru comunitate în bibliotecile publice din România”

În cadrul atelierului veţi face cunoştinţă cu autorii ei, modul în care au conceput această lucrare, cui îi foloseşte şi câteva suprize, sperăm noi, plăcute.

Nu uitaţi, la evenimentul Future Communities se va vorbi despre serviciile moderne din bibliotecile publice româneşti, deci, va fi interesant.

Text integral

Prima parte a lucrării prezintă câteva aspecte teoretice de care trebuie să ţinem cont atunci când dorim să creăm un serviciu  de bibliotecă.În bibliotecile publice româneşti nevoile comunităţii,  de cele mai multe ori se intuiesc şi se identifică de prea puţine ori prin metode specifice. De asemenea, adeseori, după implementare, nu se practică analiza impactului real al acelui serviciu, eficienţa lui. Consecinţele sunt deductibile: comunitatea nu simte că primeşte exact ceea ce are nevoie şi, prin urmare, nu percepe biblioteca publică ca pe o instituţie utilă şi necesară.
Partea a doua conţine modele de bune practici şi se bazează pe prelucrarea unor date solicitate pe parcursul anului 2012 tuturor bibliotecilor judeţene româneşti. Majoritatea au acceptat să ne livreze informaţiile solicitate, însă o mică parte a decis să nu o facă, deşi am insistat cu rugămintea de a ne răspunde. Aşa cum este normal, am respectat opţiunea tuturor şi am folosit doar ce am avut la dispoziţie. Cei care au colaborat, au făcut acest lucru, în primul rând, pentru propria promovare şi apoi pentru comunitatea bibliotecilor publice româneşti, iar pentru acest lucru le suntem recunoscători şi le mulţumim!
Exemplele de bune practici au fost selectate după modul relevant în care au fost prezentate în chestionarul completat de biblioteci sau pentru că s-au remarcat din multitudinea de servicii asemănătoare prin nişte particularităţi deosebite, care au făcut ca acele exemple să devină reprezentative sau original aplicate. În niciun caz selecţia nu s-a realizat favorizând vreo bibliotecă sau minimizând meritele alteia şi este bine să precizăm acest lucru foarte clar pentru a reduce probabilitatea apariţiei unor suspiciuni în acest sens. Considerăm că o astfel de abordare ar fi redus calitatea lucrării de faţă, deci am respins-o de la început.
Indexul, existent la final, cuprinde toate bibliotecile care ne-au oferit informaţii indiferent dacă au fost selectate ca exemple de bună practică sau nu. De asemenea, toţi cei interesaţi pot obţine informaţii de contact în cazul în care doresc să realizeze un schimb de experienţă cu bibliotecile pe care le-am amintite în această lucrare.

Bibliotecile creează în permanenţă servicii noi pentru public, renunţă la altele, prin urmare, trebuie să acceptăm ideea că, din momentul primirii datelor din teritoriu şi până la prelucrarea lor finală sub această formă, au mai avut loc modificări, însă cele cuprinse în paginile următoare sunt suficiente pentru a pune în valoare eforturile bibliotecarilor pentru comunităţile lor.

  Grupul Impact

luni, 23 septembrie 2013

Ghidul metodistului - varianta din 2011, de la care am pornit

Această variantă a ghidului metodistului a fost propusă de echipa Mihai Grinea, Virgil Cojocaru și Ștefan Pleșoianu în 2011.

Material valoros, care prezintă experiența multor ani de activitate metodică eficientă in biblioteci judetene mari- Iasi, Neamț, Constanța, acest material stă la baza variantelor ulterioare.
Colegii noști au fost primii care au insistat pentru crearea unui material care să  ofere repere pentru uniformizarea activității metodice în bibliotecile publice.
Variantele ulterioare au apărut pentru a prezenta experiențe diferite, moduduri de lucru diferite dar la fel de eficiente. (DP)


 Cuprins:
1. Argument
2. Rețeaua națională a bibliotecilor publice – din perspectiva activității metodice
3. Biroul de Coordonare Metodică și Formare Profesională
4. Fişa postului pentru metodist
5. Proiect de activitate pentru Biroul Coordonare Metodică și Formare Profesională
6. Evaluarea și Îndrumarea activității bibliotecilor publice
            Principii
            Indicatori și Repere orientative pentru (auto)evaluare
            Organizarea activității metodice în teren
            Tematica de îndrumare și evaluare a activității bibliotecilor publice
            Elemente ale Proiectului de activitate pentru biblioteca publică
            Proiect de buget pentru biblioteca publică
            Măsuri pe termen scurt pentru îmbunătățirea activității
            Fişa postului pentru bibliotecar
            Fişa de evaluare
7. Pregătirea profesională a bibliotecarilor din rețea
8. Propuneri de optimizare și reformare a activității Biroului


1. ARGUMENT
            Acest ghid acoperă o lipsă acută în sistem și vine în întâmpinarea solicitării colegilor prezenți la întâlnirea națională a metodiștilor și coordonatorilor Biblionet. Necesitatea unui instrument de lucru și a unor norme și criterii unitare la nivel național în activitatea de îndrumare metodologică a bibliotecilor publice este mai mult decât stringentă în contextul exploziei informaționale și a dezvoltării rețelelor județene Biblionet, către o rețea națională.
            În multe biblioteci județene bibliotecarul metodist nu are sarcini clare, concrete iar colectivul, uneori și managerul bibliotecii nu au o vedere de ansamblu asupra elementelor componente ale activității metodice, fapt care duce la atribuirea de sarcini și servicii nespecifice pentru metodist, neglijându-se în același timp segmente importante ale acestei activități.
            De asemenea, există biblioteci județene care încă nu au postul de metodist ocupat, sau unde sunt angajați bibliotecari fără experiență, ce au nevoie de o pregătire prealabilă temeinică pentru a putea coordona eficient activitatea compartimentului și pentru a putea asigura aplicarea unitară a normelor biblioteconomice și a legislației în domeniu. În același timp, criteriile de evaluare care se regăsesc în legislație - Regulamentul din 21 iulie 2010 (
http://legestart.ro/Regulamentul-2010-evaluarea-performantelor-profesionale-individuale-promovarea-avansarea-personalului-contractual-aparatul-propriu-Ministerului-Culturii-Patrimoniului-N-(MzU5MjI2).htm) nu sunt măsurabile, în majoritatea lor și pot fi utilizate doar pe baza observației directe, pentru subalternii direcți.
            Ca o concluzie, apariția Ghidului reprezintă crearea unei baze a profesiei și activității metodistului precum și un pas înspre certificarea și existența de sine stătătoare a acestei profesii și a statutului bibliotecarului metodist în biblioteca publică.
            Metodiștii Grupului IMPACT mulțumesc Bibliotecii Naționale și IREX România, colegilor din IMPACT și din bibliotecile publice, pentru suportul activ la concretizarea acestui proiect!

2. REȚEAUA  NAȚIONALĂ DE BIBLIOTECI PUBLICE – din perspectiva activității metodice
Bibliotecile publice fac parte integrantă a sistemului naţional informaţional, ca instituţii de importanţă strategică prin participarea constructivă la înfăptuirea şi dezvoltarea unei societăţi democratice, la realizarea unui nivel satisfăcător de educaţie şi, de asemenea, la asigurarea accesului liber şi nelimitat la cunoaştere, gândire, cultură şi informaţie.
Bibliotecile publice din România sunt structurate într-o rețea alcătuită din: biblioteci judeţene, biblioteci municipale/orăşeneşti şi biblioteci comunale, aşa cum se precizează şi în legea bibliotecilor:
a) Biblioteca Metropolitană Bucureşti;
b) bibliotecile judeţene;
c) bibliotecile municipale şi orăşeneşti;
d) bibliotecile comunale.
Biblioteca Naţională a României este centru naţional metodologic, iar în această calitate:
- elaborează şi emite instrucţiuni şi norme metodologice pentru bibliotecile publice;
- realizează şi coordonează activitatea de informare şi documentare din sistemul naţional de biblioteci publice;
- elaborează programe şi metodologii privind informatizarea bibliotecilor publice.
- coordonează proiectul de realizare a Catalogului colectiv naţional al publicaţiilor româneşti şi străine, precum şi alte proiecte de interes naţional în domeniu;
Bibliotecile judeţene îndeplinesc, de asemenea, rol metodologic faţă de bibliotecile orăşeneşti şi comunale. Din cele 4 atribuții principale prevăzute în Legea bibliotecilor pentru biblioteca județeană, la Art. 28, trei dintre acestea se referă la activitatea cu bibliotecile publice din rețeaua județeană:
            b) coordonează activitatea bibliotecilor publice de pe raza judeţului în care îşi desfăşoară activitatea, prin acţiuni specifice de îndrumare şi de evaluare, prin proiecte, programe şi activităţi culturale, precum şi acţiuni de îndrumare profesională; asigură aplicarea unitară a normelor biblioteconomice şi a legislaţiei în domeniu şi coordonarea aplicării strategiilor şi programelor de automatizare a activităţilor şi serviciilor acestor biblioteci;
            c) elaborează şi editează (. . .), materiale de îndrumare metodologică şi alte publicaţii, alcătuiesc baze de date şi organizează centre de informare comunitară, cooperează cu autorităţile administraţiei publice locale, cu instituţiile responsabile, potrivit legii, şi cu organismele neguvernamentale în realizarea obiectivelor educaţiei permanente;
d) elaborează norme privitoare la funcţionarea bibliotecilor publice din oraşele şi municipiile din judeţul respectiv, precum şi pentru organizarea de filiale specializate pentru copii, tineri şi adulţi, cu respectarea normelor emise de Biblioteca Naţională a României.
De asemenea, rolul de coordonare a activității bibliotecilor publice din rețea se regăsește și în alte articole ale legii:
(2) Angajarea personalului de specialitate din bibliotecile finanţate din fonduri publice, fără personalitate juridică, se realizează prin concurs organizat de autoritatea finanţatoare; din comisiile de concurs va face parte în mod obligatoriu şi reprezentantul bibliotecii cu rol de coordonare metodologică.
Art. 48. - Promovarea, sancţionarea, eliberarea din funcţie şi destituirea personalului din bibliotecile de drept public se realizează în conformitate cu prevederile legale; în cazul bibliotecilor fără personalitate juridică se va solicita în mod obligatoriu şi avizul bibliotecii cu rol de coordonare metodologică.

Bibliotecile publice sunt biblioteci de tip enciclopedic care servesc interesele de informare, studiu, lectură, educaţie şi de petrecere a timpului liber pentru toţi membrii comunităţii locale sau judeţene, prin activităţi şi servicii specifice.
În cadrul sistemului naţional de biblioteci, bibliotecile publice joaca un rol esenţial în accesul egal şi neîngrădit la informaţie şi la documentele necesare informării, educaţiei permanente şi dezvoltării personalităţii utilizatorilor, fără deosebire de statut social sau economic, vârstă, sex, apartenenţă politică, religie ori naţionalitate, datorită faptului că oferă servicii întregii comunităţi locale sau zonale, ca parteneri în procesul educaţiei permanente şi ca instituţii cu rol social, cultural şi recreativ.
Funcţiile bibliotecilor publice