Maria Valentina Blănaru, 100 de idei creative pentru dezvoltarea emoţională a copilului,
Brăila, Editura Proilavia, 2015, 136 p.
Această carte face parte
din publicaţiile editate de o bibliotecă publică şi vizează, drept public
ţintă, copiii preşcolari, dar nu exclusiv. Lectura volumului dezvăluie mai
multe reţete şi metode creative puse la dispoziţia familiei şi educatorilor
pentru a lucra cu copiii şi a învăţa prin joc. Demersul autoarei este susţinut
de prefaţa şi postfaţa cărţii, semnate de specialişti în educaţie (profesoara
de educaţie plastică Elena Salomeea Kaloxilos Moraru şi psihologul Anca Hahui)
care subliniază importanţa volumului pentru stimularea originalităţii şi
modelarea personalităţii unui copil într-un mediu receptiv, deschis. În
Introducere, Maria Valentina Blănaru vorbeşte de munca de durată şi experienţa directă în activităţi creative,
cu copiii de vârstă preşcolară, ale cărei rezultate le expune.
Cartea cuprinde 15
capitole, delimitate tematic şi după tehnica specifică folosită (atelierele de
bijuterii, bricolaj, colaj, crafting, Crăciun, decoraţiuni, decupaj, orientare,
pascal, pictură, poveste, primăvară, quilling, toamnă şi de dezvoltare
personală), ordonate alfabetic. Autoarea enumeră şi descrie activităţile
practice creative, după o structură clară – titlu, tehnică, materiale necesare, cum procedăm şi paşii procesului,
textul explicativ fiind urmat de ilustraţii color cu rost de exemplu. Unele
capitole sunt reduse la doar câteva propuneri, dar majoritatea sunt ilustrate
cu mai multe idei şi sugestii. Activităţile se intersectează, idei pentru
ateliere tematice de primăvară, toamnă, Crăciun sau Paşte se regăsesc în
diferite capitole, la anumite tehnici.
Parcurgând paginile cărţii, am observat că reţetele
propuse au cert potenţial educativ, introducând pe micuţii beneficiari în
cunoaşterea cosmosului, mediului, istoriei etc. Unele dintre ele sondează
universul emoţional al copiilor şi încearcă să dezvolte nu numai abilităţile
manuale, dar şi cele cognitive şi afective. Exemple sunt cele grupate în
atelierul de dezvoltare personală, referitoare la emoţii şi familie, dar şi adaptarea
formulei educaţionale nonformale a Bibliotecii Vii pentru vârsta şi nivelul de
înţelegere al copiilor. Prezentările sunt precise şi atractive, iar imaginile
însoţesc aproape fiecare text, cu puţine excepţii. Textul accesibil şi elegant
fac din carte un util îndrumar, care colectează idei creative şi modele în
această muncă pentru toţi cei ce vor să le aplice. Remarcăm, în general,
calitatea imaginilor reproduse şi faptul că lucrarea beneficiază de ilustraţie
color pe tot parcursul ei.
Totuşi, volumul nu este ocolit de greşeli. Întâi
de toate, din punct de vedere editorial, titlurile capitolelor nu sunt
evidente, ci prea discrete, sunt colon titluri, riscând să devină
neobservabile. Apoi se întâlnesc greşeli de tipar şi dezacorduri la paginile
11, 15, 62, 70, 73, 75, 76, 82, 92, 93, 121, 123, 127, 129. Dincolo de erorile
semnalate, cartea este consistentă, folositoare, apreciată de amatorii şi
pasionaţii activităţilor creative şi mai ales este o primă propunere de acest
gen din partea unei biblioteci publice, sintetizând experienţe multiple şi de
succes al unui pedagog înnăscut şi talentat, ce a activat curajos în domeniu
înainte de a deveni un coleg al breslei bibliotecarilor. Deschiderea de ambele
părţi, ale persoanei şi bibliotecii, a făcut ca rezultatele făcute publice pe
blogul personal să migreze în paginile şi rândurile unei cărţi pe care o
recomandăm pentru conţinutul ei interesant. Vă va atrage şi interesa cu
siguranţă!
(recenzie realizată de Ruxandra
Nazare)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu