Fără conştientizarea importanţei acestor două atribuţii - de către
managementul bibliotecii judeţene şi metodist/metodişti (pe de o parte) şi de
către autorităţile judeţene/locale finanţatoare (pe de altă parte) – statutul de bibliotecă „judeţeană”
există doar din punct de vedere teoretic. Neîndeplinindu-şi două
dintre cele mai importante funcţii ale sale – mai ales că acestea sunt cele care îi dau legitimitate în relaţia cu
teritoriul – o astfel de bibliotecă judeţeană se rezumă la a funcţiona ca
bibliotecă municipală (a reşedinţei de judeţ). Sigur, o biblioteca “judeţeană”
aflată în această situaţie poate fi foarte performantă, poate oferi cele mai moderne şi
diversificate servicii pentru publicul de toate vârstele şi îi poate avea înscrişi
sau deserviţi sub formă de utilizatori pe aproape toţi cetăţenii
municipiului-reşedinţă de judeţ. Însă „judeţeană”, cu adevărat, biblioteca
respectivă nu va fi nicio clipă şi nici
nu va fi luată în consideraţie ca atare, până nu:
- îşi organizează (înfiinţează, unde este cazul) cadrul în care se realizează coordonarea
metodică şi formarea profesională continuă pentru teritoriu
- încadrează/ specializează (dacă dacă este cazul) metodist/metodişti, în funcţie numărul de numărul
de localităţi ale judeţului, în care trebuie să funcţioneze tot atâtea biblioteci
publice.
Cadrul în care se realizează coordonarea metodică şi
formarea profesională continuă. Obiectivele.
În esenţă, primul pas pentru
împlinirea dezideratului “coordonarea metodică şi formarea profesională a
bibliotecarilor publici din judeţ” constă în înfiinţarea/organizarea Biroului
(Compartimentului) de Coordonare Metodică şi Formare Profesională.
Acest birou este constituit din unul sau mai mulţi metodişti, direct
implicaţi în urmărirea unor obiective clare:
a)
funcţionarea unei biblioteci publice
în fiecare localitate - comună, oraş, municipiu - cum prevede, de altfel, şi
Legea bibliotecilor
b)
încadrarea/ formarea, pentru fiecare
bibliotecă publică din judeţ, de personal calificat/ în curs de calificare; numărul
de bibliotecari este stabilit tot conform Legii bibliotecilor, care se
raportează la populaţia comunităţii deservite
c)
susţinerea “cauzei” bibliotecii
publice în faţa administraţiei publice locale finanţatoare şi, în
general, a autorităţilor
d)
îndrumarea şi evaluarea[**]
continuă a bibliotecarilor publici d.p.d.v. metodic şi, în general, din punct
de vedere a tot ceea presupune buna funcţionare a unei biblioteci moderne, care
înfiinţează şi dezvoltă servicii pe măsura nevoilor comunităţii
e) formarea profesională continuă
a bibliotecarilor care activează în bibliotecile publice.
Aria de activitate a
personalului Biroului de Coordonare Metodică şi
Formare Profesională cuprinde, aşadar:
- una bibliotecă județeană şi
filialele acesteia (dacă există), cu precizarea că,
pentru biblioteca judeţeană şi filialele ei, Biroul de Coordonare Metodică şi
Formare Profesională îşi
exercită doar funcţia de formare profesională, nu şi de coordonare metodică
(aceasta se realizează potrivit organigramei proprii a bibliotecii judeţene)
- X biblioteci municipale şi filialele acestora, dacă există
- Y biblioteci orăşeneşti şi filialele acestora, dacă există
- Z biblioteci comunale şi filialele acestora, dacă există
Cum obiectivele a), b), c) nu fac obiectul prezentului capitol, ne vom referi în continuare doar la obiectivele d) şi e).
Asistenţa metodică de
îndrumare şi evaluare[1] - obiectivul d)
Activitatea de îndrumare şi
monitorizare a bibliotecilor publice, realizată de către Biroul de
Coordonare Metodică şi Formare Profesională, pentru bibliotecile publice din judeţ, vizează:
- organizarea cât mai eficientă a serviciilor
existente
- asistența şi
susţinerea pentru înființarea de servicii noi, adaptate
nevoilor comunităţii
- optimizarea funcţionării bibliotecii,
în general, inclusiv din punct de vedere al cultivării unei relaţii cât mai
funcţionale cu administraţia publică finanţatoare, organizării de activităţi
s.a.
- identificarea de indicatori relevanți atât
pentru analiza impactului serviciilor bibliotecii, cât şi în vederea
înfiinţării de noi servicii, realizării de parteneriate, accesării de programe
şi proiecte naţionale şi internaţionale etc.
Efectuarea deplasărilor metodiştilor
în judeţ se va organiza astfel încât o bibliotecă să poată fi vizitată, în
medie, de cca. 4 ori pe an.
Cu prilejul vizitării fiecărei biblioteci
publice, în funcţie şi de situaţia pe care metodistul o cunoaşte foarte bine de
la precedenta vizită, vor fi avute în vedere, cu precădere, următoarele
repere evaluative:
a)
aspectul general al bibliotecii, de la
firmă şi intrarea în instituţie, orarul de funcţionare avizat de primar (ideal
ar fi ca acesta să acopere şi câteva ore din week-end) etc., până la dispunerea
rafturilor cu cărţi, a mobilerului şi echipamentelor IT, microclimat,
curăţenie s.a.m.d.
b)
orientarea achiziţiilor de publicaţii
în funcţie de structura existentă a colecţiilor, de nevoile utilizatorilor, toate
acestea corelate cu normele în vigoare şi bugetul (puterea economică) a
comunei/ oraşului
c)
evidenţele pentru: achiziţiile curente
de carte şi publicaţii periodice; utilizatorii bibliotecii; unităţile circulate;
informaţiile şi referinţele solicitate; nr. vizite la bibliotecă etc.
d)
mijloacele şi procedeele prin care bibliotecarii
atrag utilizatorii, stimulează lectura şi, în general, utilizarea informației oferite
de bibliotecă, în cadrul comunităţii
e)
organizarea colecţiilor, pornind de la
prelucrarea, clasificarea, catalogarea în sistem tradiţional şi electronic a
u.b. deţinute de bibliotecă
f)
organizarea şi desfăşurarea activităţilor/
manifestărilor specifice bibliotecii
g)
parteneriatele (relaţiile) bibliotecii
cu celelalte instituţii locale, pentru o conlucrare eficientă pe plan
administrativ, cultural şi social;
h)
posibilitatea de înfiinţare de (noi)
filiale sau puncte de împrumut ale bibliotecii, în satele îndepărtate de
centrul localităţii
i)
ponderea utilizării computerelor şi tehnologiei informaţiei în
activitatea curentă de bibliotecă (gestiune, corespondenţă etc.) şi în
dezvoltarea de servicii pentru public
j)
Pregătirea şi furnizarea datelor
statistice şi, în general, a oricăror informatii solicitate de diverse
institutii;
k)
Mijloacele prin care instituţia îşi
face cunoscută activitatea, atât prin rapoarte şi informări către Consiliul
Local şi Primar, cât şi prin modalităţi de adresare către publicul utilizator şi
non-utilizator al bibliotecii
Reperele
evaluative a) - k) nu vor fi
utlizate “egal” şi în acelaşi grad
de exigenţă, aşa cum sunt enunţate, în
toate bibliotecile publice vizitate de metodist/ metodişti, cu atât mai puţin în
cadrul aceleiaşi vizite.
Este firesc să procedăm astfel, întrucât bibliotecile publice din judeţ, pe de o parte,
şi bibliotecarii publici care activează în acestea, pe de altă parte,
constituie entităţi deosebit de eterogene. În plus, bibliotecarii sunt
influenţaţi covârşitor de factori externi (de ex. primăria, poate conducerea
şcolii care găzduieşte biblioteca, posibil şi soţul bibliotecarei, chiar perceptele
religioase!) deloc sau greu controlabili. De exemplu – situaţie întâlnită
recent – instalarea computerelor furnizate prin programul Biblionet conform
programării la o anumită oră (după amiaza) nu s-a putut face din cauza
convingerilor religioase care nu-i permiteau bibliotecarei să deschidă
biblioteca la acea oră. Este evident că a exercita orice formă de presiune
pentru impunerea unui orar de funcţionare a bibliotecii care să contravină
religiei bibliotecarei nu trebuie să se întâmple.
La sfârşitul fiecărei
vizite într-o bibliotecă publică, metodistul îi va explica bibliotecarului
local care sunt “priorităţile zero” pe care trebuie să le aibă în vedere, ce
trebuie să înfăptuiască până la următoarea vizită, fixâdu-se totodată termene pentru
ceea se poate rezolva relativ uşor (de
ex. firma instituţiei, orarul de funcţionare, reaşezarea mobilierului) şi orizonturi de timp, pentru cerinţe mai complexe,
cum ar fi mutarea bibliotecii într-un sediu nou, extinderea într-un spaţiu
adiacent, înfiinţarea unei filiale etc.
În teren - după înfiinţarea Biroului metodic (sau
dacă biblioteca judeţeană n-a exercitat nici un fel de infuenţă/
autoritate în teritoriu) - îndrumarea şi evaluarea bibliotecarior trebuie să înceapă progresiv, pedagogic, reperele evaluative
fiind luate în consideraţie treptat - “cu
linguriţa” – chiar dacă ele au fost/ sunt enunţate şi anunţate, discutate în
integralitatea lor, în cadrul întâlnirilor profesionale organizate centralizat,
la biblioteca judeţeană.
Formarea profesională continuă a
bibliotecarilor care activează în bibliotecile publice - obiectivul e)
Şi pentru înfăptuirea
obiectivului “e)” metodistul (metodistul coordonator, în situaţia în care există
mai mulţi metodişti) are de urmarit câteva coordonate fără de care reuşita este pusă
din start sub semnul întrebării, oricât de mult entuziasm şi bune intenţii ar
exista sau ar fi declarat ca existent.
În procesul de formare profesională
continuă a bibliotecarilor din judeţ, metodistul (metodistul coordonator, în
situaţia în care exită mai mulţi metodişti) cooptează – în funcţie de
necesităţi – unul sau mai mulţi traineri acreditaţi CNFPA (prin Programul
Biblionet sau nu).
Notă: este elementar, se subînţelege ca normalitate,
însă trebuie menţionate şi următoarele: în
întreg procesul de formare profesională continuă, şi metodistul, dar şi trainerul
(trainerii) îl vor trata pe bibliotecar ca pe un egal, vor avea tact şi
răbdare, nelăsând să transpară în niciun fel atitudini de superioritate sau de
altă natură.
Cu ocazia vizitelor în bibliotecile publice din
judeţ, pentru chestiuni punctuale, neconsumatoare de mult timp, metodistul îi
va instrui pe bibliotecari ad-hoc, nelăsând rezolvarea unei nevoi de formare
„mărunte”, constatate „pe viu”, în seama cursurilor de specialitate
sau a sesiunilor de pregătire profesională continuă organizate la nivel
centralizat sau pe centre metodologige. De exemplu, dacă un bibliotecar are
nevoie de o părere avizată cu privire la o anume atitudine care trebuie adoptată
faţă de administraţia locală finaţatoare, încheierea unui parteneriat, întocmirea
unui program/afiş etc. ori de o minimă
instruire privind realizarea unui album foto online de promovare a bibliotecii
sau a unui proiect al ei, metodistul nu va ezita să ofere cele mai bune sfaturi.
Este recomandabilă mai ales învăţarea practică, non-formală (din experienţa
noastră, aceasta s-a dovedit de departe cea mai eficientă).
Dar astfel de lucruri nu se rezolvă doar în timpul
vizitelor metodistului în teritoriu, interacţiunea metodist-bibliotecar din
judeţ este permanentă şi este de neimaginat o corectă coordonare metodică, fără
ca metodistul să aibă datele de contact ale tuturor bibliotecarilor (telefon
mobil şi e-mail). De asemenea, toţi bibliotecarii din judeţ trebuie să aibă
datele de contact ale metodistului, care trebuie să-şi asume obişnuinţa de a fi
sunat şi de a i se solicita sprijinul. Legat de aceasta şi de o corectă
abordare relaţiei bibliotecă judeţeană – administraţie locală finanţatoare de
bibliotecă, este tot de neimaginat un metodist care nu are numerele de telefon
mobil ale primarilor din judeţ şi nu cultivă o relaţie de bună colaborare cu
aceştia. Se înţelege că, după alegeri, primarii noi trebuie abordaţi cu
prioritate, face-to-face, de către
metodist, trebuie asiguraţi de sprijinul bibliotecii judeţene pentru biblioteca
publică a localităţii lor etc. etc., noii aleşi fiind astfel obişnuiţi încă din
start cu normalitatea ca metodistul să-i
abordeze direct în orice chestiune ce ţine de buna funcţionare a bibliotecii
locale, de formarea profesională continuă a bibliotecarului s.a.m.d.
Întrucât de pe urma
fiecărei vizite într-o bibliotecă şi a fiecărei interacţiuni cu bibliotecarii
reies nevoi de formare profesională a
acestora, datele constatate sunt consemnate, centralizate, analizate şi stau
la baza programelor anuale sau multi-anuale de formare profesională continuă.
În baza constatării
nevoilor de formare ale bibliotecarilor din judeţ – mai eficient decât
metodistul, nimeni nu poate constata şi evalua nevoile de formare ale
bibliotecarilor (nici nu este îndrituit, d.p.d.v. legal, altcineva) – se
conturează cea mai eficientă modalitate prin care nevoile de formare sunt
rezolvate.
În funcţie de mai mulţi
factori - printre care numărul de potenţiali cursanţi, disponibilitatea
acestora pentru un anume program (de câteva ore sau mai multe zile),
posibilităţile de facto legate de
locaţie, logistică, eventuale costuri pentru materiale, suporturi de curs etc.
- metodistul organizează cursuri sau sesiuni de formare/ actualizare a cunoştinţelor în cea mai adecvată
formă pe care o consideră de cuviinţă.
Cursurile şi sesiunile de
formare profesională pot fi organizate la biblioteca judeţeană şi/ sau pe centre metodologice.
Cele mai bune practici ne-au arătat că sesiunile de formare organizate în
biblioteci dintr-o zonă (prin rotaţie) pot fi foarte eficiente, duc la excelente
schimburi de experienţe, contribuie la diseminarea de reuşite pe anume
componente ale activităţilor specifice bibliotecarilor, iar cei mai buni
bibliotecari pot fi folosiţi ca resursă şi exemplu de succes (care convinge,
poate, mai mult decât orice metodist sau trainer). Astfel de practici
contribuie, în plus, la declanşarea unui soi de „competiţie” benefică între bibliotecari şi
îi relevă, de asemenea, pe cei mai buni în anume domenii de interes (hobby sau
măcar preocupare personală): conservarea patrimoniului material şi imaterial,
promovarea istoriei locale, tradiţiilor, ecologismului, alimentaţiei sănătoase
etc.
Cursurile şi sesiunile de formare profesională
continuă a bibliotecarilor publici din judeţ sunt cuprinse în strategia de
dezvoltare a instituţiei, în planurile
multianuale şi anuale şi sunt organizate, de asemenea, ori de câte ori se
impune aceasta sau când se obţin eventuale finanţări/ sponsorizări în acest
scop.
În toate cazurile, cursurile şi sesiunile de
formare profesională continuă sunt anunţate în timp util de către Biroul
(Compartimentul) de Coordonare Metodică şi Formare Profesională şi publicate pe pagina electronică oficială a bibliotecii
judeţene.
La cursurile şi sesiunile de formare profesională sunt cooptaţi, fireşte,
şi bibliotecarii de la biblioteca judeţeană, în funcţie de nevoile lor de
formare.
Dat fiind specificul
profesiei, cu atât mai mult în cazul bibliotecilor moderne, în
care IT-ul şi Internetul au roluri din ce în ce mai însemnate, nu există şi nu
pot exista reguli stricte în privinţa formării profesionale continue
(“cap-coadă”) a unui bibliotecar; nimeni nu poate susţine, cu argumente de
necombătut, că un bibliotecar (mai ales unul începător) trebuie să înveţe întâi
“a”-ul alfabetului profesiei, şi abia apoi literele “b”, “c”, “d”. Însă principii, chiar ferme, în acest sens
există şi trebuie să existe: aşa cum, până de curând, era de neimaginat un
bibliotecar nefamiliarizat cu CZU şi cu “Bazele biblioteconomiei”, bibliotecarul
zilelor noastre nu poate funcţiona fără cunoştinţe, abilităţi şi deprinderi
dintre cele mai diverse, între acestea capacitatea de bun strateg, organizator,
comunicator (inclusiv în new media)
figurând la loc de cinste.
Pentru o cât mai corectă
conştientizare a imperativelor care trebuie să guverneze formarea profesională
a bibliotecarilor, recomandăm documentul
IFLA “Dezvoltarea profesională continuă a bibliotecarilor: principii şi
acumularea celei mai bune experienţe”, tradus in 2008 de Lia Sabău:
Dezvoltarea profesională continuă a bibliotecarilor:
Principii şi acumularea celei mai bune experienţe
Introducere
Calitatea serviciilor
asigurate de biblioteca publică şi de instituţiile de ştiinţa informaţiei
pentru publicul larg depinde de experienţa angajaţilor acestora. Schimbarea
constantă a nevoilor societăţii, tehnologiile în continuă evoluţie şi
dezvoltarea cunoştinţelor profesionale cer stringent ca cei ce oferă informaţia
să îşi mărească orizontul de cunoaştere şi să îşi îmbunătăţească deprinderile
prin învăţare continuă. Aşa cum se menţionează în Manifestul Bibliotecilor
Publice al IFLA/UNESCO din 1994 – http://www.ifla.org/VII/s8/unesco/eng.htm:
„Bibliotecarul este un
intermediar activ între utilizatori şi sursele de informare. Educaţia
profesională continuă a bibliotecarului este indispensabilă pentru asigurarea
celor mai bune servicii de bibliotecă”.
Cele mai profesioniste
servicii oferite de bibliotecă depind de buna pregătire
şi instruirea continuă a personalului acesteia, astfel încât calitatea
oportunităţilor educaţionale curente este de interes vital pentru bibliotecari.
Acest document stabileşte principiile care trebuie să asigure o dezvoltare
profesională continuă de o înaltă calitate a personalului unei biblioteci.
Acest document a fost dezvoltat de către Departamentul de Dezvoltare
Profesională Continuă şi Învăţare la Locul de Muncă (Continuing Professional
Development and Workplace Learning Section, CPDWL) al IFLA, cu ajutorul
membrilor săi şi al fondurilor pentru mici proiecte acordate de IFLA.
Principii de bază
Responsabilitatea educării
şi dezvoltării profesionale continue revine persoanelor fizice, instituţiilor
angajatoare, asociaţiilor profesionale şi programelor de invăţămant în domeniul
biblioteconomiei si ştiinţei informării. Declaraţiile referitoare la resursele
umane şi la etica profesională trebuie să recunoască obligaţia garantării
avantajelor şi accesului personalului din domeniul biblioteconomic/ştiinţei
informării la oportunităţile de învăţare continuă.
Cea mai bună experienţă
necesită existenţa următoarelor:
1. Evaluarea periodică a
nevoilor de învăţare
2. Gamă largă de
oportunităţi de învăţare, atât formală, cât şi informală; oferte precise făcute
în mai multe formate şi destinate să vină în întâmpinarea unor nevoi clare, în
module structurate pentru acoperirea subiectelor de la nivel introductiv până
la cel avansat.
3. Spirit organizaţional
şi managerial din partea celor delegaţi să se ocupe de dezvoltarea profesională
şi educarea continuă a personalului, oameni care să aibă experienţă în educarea
continuă a adulţilor.
4. Diseminarea largă a
informaţiei privind educarea continuă şi a surselor de informaţie, descrise în
mod clar.
5. Activităţi legate de
educarea continuă, care: să includă obiective legate de învăţare aliniate unor
nevoi clare; să urmeze principiile proiectului de instruire şi a teoriei
învăţării; să selecteze instructori de curs pe baza cunoştinţelor acestora în
domeniu şi a abilităţilor lor de predare; să aibă mereu în vedere transferul de
cunoştinţe şi feedback-ul.
6. Documentare
substanţială vizavi de participarea persoanelor fizice la procesul de învăţare
şi recunoaşterea învăţării continue în procesul de angajare şi în cel al luării
deciziilor de promovare.
7. Un minim de 0,5 până la
1% din bugetul instituţiei alocat dezvoltării profesionale, după cum se
menţionează în Serviciile de bibliotecă publică: liniile directoare IFLA/UNESCO
pentru dezvoltare http://www.ifla.org/VII/s8/proj/publ97.pdf
8. Aprox. 10% din orele de
muncă să fie asigurate atât pentru participarea la workshop-uri/ateliere de
lucru, conferinţe, învăţare la locul de muncă şi alte activităţi educaţionale,
cât şi pentru proiecte de învăţare informală.
9. Evaluarea ofertelor şi
programelor de educaţie continuă şi de dezvoltare profesională.
10. Un program de
cercetare care să evalueze starea DPC (Dezvoltării Profesionale Continue) şi
care să examineze eficacitatea şi rezultatele educării continue şi a
programelor de dezvoltare profesională continuă.
Mai jos, se regăsesc pe
scurt formulările din literatura de specialitate şi din discuţiile pe larg
purtate pe marginea fiecăruia dintre principiile enumerate:
1. Cea mai bună experienţă
necesită o evaluare periodică a nevoilor de învăţare pentru atingerea
performanţei, în care să se implice atât angajaţii, cât şi conducerea
instituţiei, toate acestea însoţite de obiective şi ţeluri organizaţionale.
Totodată, procesul de dezvoltare profesională trebuie să funcţioneze în vederea
creşterii şi îmbunătăţirii atât a calităţilor personale, cât şi a celor
profesionale, dacă domeniul urmează să devină un potenţial serviciu pus în
slujba societăţii. În consecinţă, persoane fizice, instituţii şi asociaţii
profesionale – toate poartă responsabilitatea evaluării periodice a nevoilor de
învăţare.
2. Cea mai bună experienţă
presupune ca cei responsabili cu asigurarea programelor de educaţie continuă
(EC) sau studiu şi dezvoltare la locul de muncă să creeze sau/şi să pună la
dispoziţie o gamă largă de activităţi şi produse destinate să vină în
întâmpinarea nevoilor de învăţare legitime. Formele şi gradele de complexitate
trebuie să varieze suficient de mult pentru a se putea plia diferitelor stiluri
de învăţare şi nevoilor proprii, nivelurilor de la începător la avansat.
Trebuie luate în considerare atât diferenţele culturale şi lingvistice, cât şi
cele legate de fusul orar şi de locul desfăşurării. Resursele de învăţare – cum
sunt colecţiile profesionale, procesul de îndrumare şi de instruire – trebuie
să fie puse la dispoziţie la locul de muncă, iar personalul să aibă acces la
îndrumarea, planificarea şi implementarea agendelor de dezvoltare profesională
individuală.
3. Cea mai bună experienţă
necesită dăruire managerială; politici oficiale care explică în detaliu ceea ce
se aşteaptă din partea atât a personalului, cât şi din cea a organizaţiei în
conformitate cu CPDWL; coordonatori de pregatire a dezvoltării personalului
care să fie sprijiniţi de administraţie şi care să aibă experienţă în a
construi şi a aplica programele.
4. Cea mai bună experienţă
necesită ghiduri spre portaluri de învăţare, centre de schimburi de informaţii
pentru EC, liste electronice de discuţii şi alte surse de informare despre
cursuri, produse educaţionale, conferinţe şi alte oportunităţi de învăţare care
pot fi diseminate uşor şi peste tot, printr-o varietate întreagă de canale.
Cursanţii trebuie să se poată conecta la resursele potrivite printr-o reţea
internaţională de centre de schimburi de informaţii şi de funcţii consultative.
Activităţile educative trebuie descrise foarte precis, în ideea: nevoii de
cunoştinţe preliminare; accesului la informaţie şi la tehnologia comunicaţiei,
si, după caz; a rezultatelor scontate; costurilor; etc.
5. Cea mai bună experienţă
are nevoie ca ofertele formale în ceea ce priveşte EC să fie prezentate de
experţi în domeniu care, de asemenea, să fie şi buni instructori. Sistemele DPC
trebuie să asigure şi oportunităţi de instruire a instructorilor. Angajatorii
trebuie să depună mai multe eforturi în asigurarea unui mediu în care
personalul să fie încurajat să aplice ceea ce a învăţat.
6. Cea mai bună experienţă
garantează beneficiarilor de EC formală că participarea lor la cursuri este
verificată şi înregistrată (folosind, de exemplu, unităţile de credit pentru
educaţie continuă ale Asociaţiei Internaţionale pentru Educaţie si Pregătire
Continuă (International Association for Continuing Education and
Training--IACET). Personalul trebuie încurajat să îşi creeze portofolii pentru
a-şi atesta preocuparea pentru învăţătură, atât formală, cât şi informală.
Atunci când iau decizii ce privesc personalul, angajatorii trebuie să ia în
considerare eforturile angajaţilor pentru a-şi dezvolta deprinderile şi
cunoştinţele.
7. Cea mai bună experienţă
necesită alocarea unui procentaj adecvat din bugetul instituţiei pentru
dezvoltarea personalului. Cât de „adecvat” este acesta variază în funcţie de
gama de nevoi şi de circumstanţe dintr-o situaţie dată. 2% din bugetul alocat
pentru personal pare un obiectiv rezonabil, în cazurile în care cheltuielile
pentru dezvoltarea personalului nu sunt specificate în mod consecvent.
8. Cea mai bună experienţă
are nevoie ca angajatorii să acorde personalului timp liber cu plată pentru ca
aceştia să poată participa la conferinţe şi workshop-uri/ateliere de lucru care
au relevanţă pentru munca pe care o desfăşoară şi, de asemenea, să le permită
ca o parte din timpul petrecut la locul de muncă să o dedice studiului. Un
minim de 10% din orele de muncă ar putea fi alocate pentru aceasta.
9. Cea mai bună experienţă
necesită ca cei care asigură EC să primească şi un feedback de la cei pe care
îi instruiesc, şi asta nu numai la încheierea evenimentelor legate de EC, ci şi
prin efectuarea de evaluări periodice ulterioare, pentru a determina efectul pe
care l-a avut EC în practică. Rezultatele evaluării trebuie folosite pentru
îmbunătăţirea ofertelor viitoare în domeniul EC şi, de asemenea, trebuie să
aibă un rol important în mijlocirea evaluărilor necesităţilor din domeniu.
Programele DPC din cadrul instituţiilor şi organizaţiilor necesită, şi ele,
evaluări periodice ale eficienţei şi a conducerii acestora.
10. Cea mai bună
experienţă necesită existenţa unor studii relevante privind practicile cele mai
de succes pentru dezvoltarea profesională, coroborate cu evaluarea calităţii
instituţiilor participante. Asemenea studii trebuie să promoveze modalităţi de
înţelegere şi de aplicare a unei DPC eficiente şi să poată justifica resursele
cheltuite în acest scop. Efectuarea unor asemenea studii trebuie să beneficieze
de cooperarea şi sprijinul unui grup reprezentativ de instituţii
internaţionale, iar rezultatele să fie diseminate pe scară largă.
[*] Modesta mea propunere de conţinut pentru "Ghidul metodistului" (nu am stabilit încă titlul final al produsul), la care lucrăm în cadrul Grupului Impact. Fac precizarea că rândurile de mai sus au avut ca bază de pornire o structură (de "ghid") a cărei origine va fi anunţată la momentul oportun. Mulţumiri anticipate pentru orice îmbunătăţire a ideilor şi formulărilor!
[1] În acest capitol tratăm „evaluarea” doar în vederea stabilirii nevoilor de formare.
Valentin Smedescu
[1] În acest capitol tratăm „evaluarea” doar în vederea stabilirii nevoilor de formare.
Valentin Smedescu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu